Je bent hier: Home > Health > Natascha & Marije bedachten ‘Flavourites’

Natascha & Marije bedachten ‘Flavourites’

Health
Natascha & Marije bedachten ‘Flavourites’

Zo’n anderhalf jaar geleden werd de redactie van Vrouwonline getrakteerd op een doos vol leuke goodies…afkomstig van Flavourites!

Toen nog helemaal nieuw, maar nu al een gevestigde naam. Zoek je een leuke webshop? Dan ga je naar Flavourites. Dit zijn de dames áchter Flavourites!

Wat is Flavourites?
Flavourites is een online verzameling van de leukste webshops. We richten ons vooral op drukbezette vrouwen met carrière en/of kinderen, dus de onderwerpen variëren van fashion voor jezelf en de kids tot interieur en cadeaus. Naast Flavourites is er nog FlavourZine.nl; dit is een heel mooi en inspirerend vormgegeven online shopping magazine dat eruit ziet als een echt magazine en waar je doorheen kunt bladeren. Het grote verschil is dat alles wat je in FlavourZine ziet, direct online te koop is. Draagt een model een leuk jurkje? Klik erop en je zit direct in de shop waar je het kunt kopen. Het is een heel uniek concept dat nu al heel veel fans heeft!

Hoe kwamen jullie op het idee?
We misten op internet een goede verzameling van alleen de leukste webshops. Er zijn veel verzamelpagina’s, maar ze zien er vaak heel saai uit geven meestal alleen links. Maar wat zegt alleen een webshopnaam als Talulabelle of Kiddokek nou? Wij wilden een mooie, inspirerende website maken waar je super leuk kunt webshoppen. Daarom schrijven we over elke webshop een persoonlijk tekstje en plaatsen we beeldmateriaal. Je krijgt op die manier meteen zin om door te klikken!

Hoe kom je aan alle sites op Flavourites? En hoe selecteer je wat wel en niet op Flavourites mag?
Toen we in februari ’07 ‘live’ gingen, hadden we zo’n 300 webshops geselecteerd. Allemaal gevonden in onze eigen favorietenlijst, via vriendinnen, door goed te surfen en door veel bladen te lezen, want daarin kom je ook veel leuke tips tegen. Inmiddels worden we heel veel getipt door bezoekers en door webshopeigenaren en hebben we zo’n 1200 webshops online staan. Iedere week komen er nieuwe bij, die we keuren door goed te kijken naar de uitstraling van de webshop en het assortiment. Uitgangspunt is altijd: zouden wij en/of onze vriendinnen hier gaan shoppen? We zitten zelf middenin de doelgroep, dus denken aardig in te kunnen schatten wat voor webshops vrouwen leuk vinden.

Wist je al meteen dat Flavourites echt een goed idee was?
We waren zelf natuurlijk erg enthousiast, maar we hadden geen idee dat het zo’n toevlucht zou nemen. Kennelijk is er veel behoefte aan overzicht op internet. Niet zo gek, want alleen in Nederland zijn er al 20.000 webshops. Zie de leukste dan maar eens te vinden! Heel grappig is dat we veel ‘fanmail’ krijgen van bezoekers, en webshops trekken soms echt de champagne open als we ze hebben geplaatst. Het is echt een geweldig gevoel dat je idee zo aanslaat bij zowel de bezoekers als de webshops; iedereen is ermee geholpen!

Wat heb je gedaan om naamsbekendheid te krijgen?
We hebben in het begin alle webshops gevraagd om goodies beschikbaar te stellen. Daar kregen we enorm veel reacties op! Dozen vol hadden we. Van hippe slabbetjes tot handgemaakte portemonneetjes en van prachtige schilderijtjes tot serviesstickers. We hebben alle goodies in roze vloeipapier gelegd en in witte dozen verpakt. Hierop plakten we ons logo – een grote snoepjessticker – en we deden er een roze strik omheen. In totaal hadden we honderd goodieboxen, die we langs allerlei redacties van bladen hebben gebracht. Gevolg: heel veel naamsbekendheid, tot aan de tv toe! Nog steeds worden we regelmatig genoemd in de bladen.

Hoe gaat jullie samenwerking?
Perfect! We zijn heel verschillend en vullen elkaar daardoor heel goed aan. We zitten elkaar nooit in de weg; juist doordat we beiden onze eigen expertise hebben. Het concept bepalen we helemaal samen en de uitvoering verdelen we. Het grappige is dat we allebei vanuit ons eigen huis werken; Marije vanuit Den Haag en Natascha vanuit Utrecht. We zien elkaar meestal een of twee keer per week als we afspraken buiten de deur hebben. We spreken ook regelmatig in een café af met klanten, adverteerders of partijen waarmee we samenwerken. De rest van de week bellen we heel veel met elkaar en we delen met Gmail ons postvak en documenten. Het wordt tijd dat we eens gaan Skypen!

Hebben jullie wel eens een verschil van mening? Zo ja, hoe ga je daarmee om?
Eigenlijk komt het niet zo vaak voor, want we zitten heel erg op één lijn. Ook met het keuren van shops hebben we niet veel meningsverschillen. We moeten een webshop allebei leuk vinden, anders plaatsen we hem niet. Als we al eens een essentieel verschil van mening hebben, motiveren we beiden onze keuze. Het grappige is dat we er dan vaak achterkomen dat we uiteindelijk toch hetzelfde willen, alleen is de weg ernaartoe voor ons nog wel eens verschillend.

Zou je kunnen zeggen dat Flavourites jullie passie is?
Absoluut. We zijn er behoorlijk verslaafd aan. Het is gewoon een ontzettend leuk en veelzijdig concept, waar je heel veel kanten mee op kunt. We bedenken steeds weer nieuwe dingen; Flavourites is continu in ontwikkeling. Ook in het weekend en ’s avonds gaat dat proces gewoon door. Niet vervelend overigens; het is gewoon heel leuk om het nog beter en uitgebreider te maken. En doordat we thuis werken, is het sowieso vrij lastig om het helemaal los te laten.

Wat zijn jullie verdere ambities?
Flavourites wordt een multimediaal concept, dat veel verder gaat dan alleen de website. Ook de internationale plannen liggen al klaar!

Hoeveel tijd gaat er in Flavourites zitten?
We werken er beiden fulltime aan en hebben een aantal freelancers voor ons werken. Er gaat dus veel tijd in zitten!

Hoe combineer je dit met je overige werkzaamheden en privéleven?
We hebben het geluk dat we allebei een partner hebben die ook lichtelijk verslaafd is aan Flavourites! Regelmatig hebben we met z’n vieren een brainstormavond. Dan trekken we de champagne open – er is altijd wel iets te vieren – en bespreken we allerlei belangrijke zaken. Ook kijken we dan altijd heel bewust of we dan nog steeds doen wat we écht willen. Soms besluiten we dat we bepaalde taken beter kunnen uitbesteden, omdat we zelf liever iets anders willen doen. Zo blijven we voor 100% tevreden met ons werk. Het combineren van ander werk en privé is een kwestie van plannen en je leven niet laten leiden door de 9 tot 5-cultuur. Zo werkt Natascha – die kleine kinderen heeft – ook veel ’s avonds, net als veel webshop eigenaren trouwens. Voor tv kijken blijft dan weinig tijd over, maar dat is natuurlijk geen probleem als je je werk veel leuker vindt om te doen… Verder zijn we allebei eens in de twee weken vrij op vrijdag. 

Zijn je werkzaamheden en privéleven in balans?
Ondanks het drukke bestaan dat we leiden: ja. Er blijft nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen met vriend en/of gezin. Onze ervaring is dat je juist als je het heel druk hebt, veel kunt doen. Je moet ontzettend hard kunnen en willen werken als je een eigen bedrijf hebt, maar je krijgt er ook heel veel vrijheid voor terug. Een lang weekend naar de boot of het buitenhuisje in Friesland om de stad te ontvluchten? Ziek dochtertje van het kinderdagverblijf halen of  naar de theatermiddag op school van je zoontje? We doen het allemaal. Eventueel werken we ’s avonds nog wel een paar uurtjes langer door.

Denk je dat shoppen via internet helpt om het leven meer in balans te krijgen?
Ja. Tenminste, dat is onze eigen ervaring en dat is wat we horen van bezoekers en vriendinnen. Het is ontzettend leuk en handig om je favoriete laarzen uit Amerika even te kunnen bestellen tijdens de lunchpauze. En als je (kleine) kinderen hebt, weet je hoe lastig het kan zijn om met ze de stad in te gaan voor kleding… Dan is het heerlijk om ’s avonds, als je even een paar uurtjes voor jezelf hebt, te gaan webshoppen. Het bespaart niet alleen veel tijd, maar het is ook ontzettend leuk. Op internet kom je veel winkels en producten tegen die je in gewone winkels niet kunt kopen. Vaak ook heel originele cadeautjes! Het is geweldig om op deze manier vriendinnen, je moeder of iemand anders blij te maken met een leuk en origineel cadeautje. En je hoeft er niet speciaal voor naar de stad! Van het moment van bestellen word je al blij, maar het is pas écht leuk op het moment dat de postbode het pakje overhandigt. Trouwens; ook het kopen van ‘saaiere’ artikelen zoals een wasmachine, dekbed of autostoeltje is heel handig. Voor dat soort producten gaan we de deur niet meer uit. Levert weer wat tijd op om léuke dingen te doen…

Meer weten?
Wil je meer weten over Flavourites? Natascha & Marije zorgen elke week voor een leuke shoptip voor Mode en Mama’s!

Shoppen is altijd een goed idee