Je bent hier: Home > Health > Na het sporten direct douchen of toch even uitstellen?

Na het sporten direct douchen of toch even uitstellen?

Health
Na het sporten direct douchen of toch even uitstellen?

Voor veel mensen is het heel logisch om direct na het sporten je bezwete lichaam af te spoelen onder de douche. Na een flinke work-out waarbij het zweet goed loskomt, wil je niets liever dan je opfrissen en schone kleding aantrekken. Nu heb ik zelf gemerkt dat, wanneer ik direct onder de sproeier spring na het sporten, nog lange tijd warm en ook wat zweterig blijf. Ik vroeg me dan ook af of het eigenlijk wel gezond is om na het sporten direct de warme douche op te zoeken. Dit zocht ik uit en het antwoord lees je hieronder.

Let’s get a little wet

Door het douchen na je work-out nog even uit te stellen, heeft je hartslag de tijd om te dalen. Je lichaam heeft zo de tijd om af te koelen. Dit zorgt niet alleen dat jena-zweten voorkomt, maar ook remt het eventuele ontstekingen. Je zou dus kunnen zeggen dat even afkoelen voordat je onder de douche springt, zorgt voor een beter herstel van je lichaam.

Aan de andere kant zou het uitstellen van je douchebeurt na het sporten een negatief effect hebben op je huid. Dat blijkt uit een onderzoek van Biotherm. Volgens hen zou het zweet zorgen dat bacteriën en zoutresidu’s de poriën verstoppen waardoor roodheid en irritatie ontstaat. Het is dus niet vreemd dat Biotherm aanraadt je bezwete lichaam direct na het sporten af te spoelen. Wil je óók het na-zweten voorkomen, eindig je doucheroutine dan met koud water.

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash