Je bent hier: Home > Health > Succes gegarandeerd: met deze 5 tips heb jij binnen no time weer motivatie om te sporten

Succes gegarandeerd: met deze 5 tips heb jij binnen no time weer motivatie om te sporten

Health
Succes gegarandeerd: met deze 5 tips heb jij binnen no time weer motivatie om te sporten

Volgens sportpsychologen heb je zes weken nodig om hooked te raken aan sport. Heeft de quarantaine roet in jouw motivatie gegooid? Met deze tips spring je straks op uit je luie stoel en hijs je je in een sportoutfit. Wedden?

1. Wie schrijft…

‘Lief dagboek, wat een opkikker om weer vijf kilometer in de benen te hebben. Ik voel me lekker, gezond en sterk, en ik ben trots op mezelf. Beste gevoel ter wereld!’ Voel je het al kriebelen? Wij wel! Door een sportdagboek bij te houden en neer te pennen hoe goed je je na je prestatie voelt, heb je altijd een dosis motivatie binnen handbereik. Van het sporten krijgt je lichaam een stoot endorfine. En endorfinen zijn blijmakers: je voelt je echt gelukkig, energiek en trots. Vind je het moeilijk om uit je bed of van de bank te komen om te gaan bewegen? Dan herinnert je dagboek je eraan hoe zalig je je binnen een uurtje zult voelen als je wel in actie schiet.

Vind je een papieren exemplaar niet zo handig? Dan is de app Daylio Dagboek misschien wel jouw ding. Daarin hoef je geen lange stukken te schrijven, maar kun je met emoji’s, pictogrammen, moodboards en kernwoorden bijhouden hoe lekker je in je vel zit na een bepaalde activiteit.

2. Gym hair? Don’t care!

Heb je je pas gewassen haar als smoesje gebruikt om niet te sporten? Seriously, cut that crap en draai de situatie om. Hoog tijd om je haar te wassen? Dan is dat de ultieme reden om nog een extra work-out in je planning te passen en je lekker in het zweet te werken voor je kunt genieten van die welverdiende douche of dat zalige bad.

3. Post it, pin it & push it

Omring je overal (lees: op je spiegel, koelkast, kledingkast, dashboard, Instagram, Pinterest én bureau) met spullen, quotes en foto’s van dingen die jou motiveren om te sporten. Denk aan motiverende citaten, je ticket voor die wandelvakantie, je inschrijvingsbewijs voor de Flair Strong Viking Family Run… En onthoud: if you feel like quitting, think about why you started in the first place.

4. Teamwork doet wonderen

Niemand zegt dat je je doelen in je eentje moet bereiken. Samen met anderen sporten is een van de krachtigste motivaties die er zijn. Dat dat de laatste tijd wat lastig gaat is een feit, maar met z’n tweeën en anderhalve meter afstand kún je nog sporten met je sportbuddy of coach. Of maak online een groep aan om samen te sporten. Denk goed na over wat jij nodig hebt van anderen om echt gemotiveerd te blijven. Zoek je een vriendin met wie sporten vooral lollig wordt? Een knappe en strenge trainer die je voorbij je grenzen pusht? Een superstipte sportbuddy die op work-outdag aan je deurbel hangt? Met andere woorden: let erop dat je sportcompagnon echt een meerwaarde is en een reden om te blijven sporten.

Lees ook
Sportscholen op slot: deze oefeningen doe je gewoon thuis

5. Ga de uitdaging aan

Daag jezelf of je sportbuddy’s uit met microchallenges waarvan je zo goed als zeker weet dat je ze haalt. Jezelf of elkaar uitdagen is een goede motivatie om aan een work-out te beginnen en door te zetten als het moeilijker wordt. Momenteel zijn er veel online challenges te vinden. Een uitdaging tot een goed einde brengen, geeft je een feelgoodboost die je lang gemotiveerd houdt. Een win-winsituatie.

Deze tips komen uit Flair 18-2020, deze ligt t/m 5 mei in de schappen. In deze editie lees je het hele artikel en vind je nóg meer tips. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen (of nabestellen) kan hier.

Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee