Je bent hier: Home > Health > Moet je stretchen voor het hardlopen?

Moet je stretchen voor het hardlopen?

Health
Moet je stretchen voor het hardlopen?

Stretchen voor het hardlopen, moet het nou wel of niet? De meningen zijn verdeeld, maar uit onderzoek lijkt toch naar voren te komen dat het eigenlijk niet nodig is. Van te voren stretchen verkleint de kans op spierpijn en blessures niet. 

Onderzoekers vergeleken de resultaten van verschillende onderzoeken die gedaan werden naar het nut van stretchen voor het joggen. De conclusie was dat er geen aanwijzingen zijn (zowel wetenschappelijk als uit ervaring van hardlopers) dat van te voren stretchen helpt bij het voorkomen van blessures.

Dynamisch stretchen

Vanuit stilstand rek en strek oefeningen doen helpt dus niet, maar dynamisch stretchen is wel goed. Je maakt je spieren dan warm terwijl je in beweging bent en zo zijn ze helemaal klaar voor de daaropvolgende inspanning.

Goed eten en slapen

En verder is goed eten en slapen het beste medicijn tegen spierpijn. Je spieren kunnen dan zelf herstellen van de inspanning.

Bron: rtlnieuws.nl / NCBI / runnersweb.nl

Lees ook:

Healthy on a budget: 5x gezonde en gemakkelijke recepten met kikkererwten!

Deze 5 drankjes kun je beter niet drinken voor het sporten!

10 redenen waarom hardlopen wél leuk is

Shoppen is altijd een goed idee