Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Stuiteren door cafeïne? Waarom een kop koffie je juist ook moe kan maken

Stuiteren door cafeïne? Waarom een kop koffie je juist ook moe kan maken

Stuiteren door cafeïne? Waarom een kop koffie je juist ook moe kan maken

Koffie. Voor veel mensen het belangrijkste deel van hun ochtendroutine. Maar als het voelt alsof je na die kop koffie ’s ochtends juíst minder energie hebt, is dat helemaal niet zo gek. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom cafeïne je ook moe kan maken.

Moe door koffie

Cafeïne zorgt er doorgaans voor dat je energielevel omhoog schiet, je zenuwstelsel in opperste paraatheid wordt gebracht en je brein het signaal krijgt wakker en alert te blijven. Nogal verwarrend dus als je dan juist het tegenovergestelde voelt. Van hoe je cafeïne binnenkrijgt tot je stresslevel: er zijn verschillende redenen waarom koffie niet (altijd) het gewenste effect bereikt.

1. Het blokkeert adenosine

Adeno-que? Adenosine is een stofje in je lichaam dat je biologische klok regelt. Gedurende de dag stijgt het adesonine-niveau om je wakker te houden, ’s avonds daalt het weer zodat je lekker kunt slapen. Cafeïne maakt je zo alert doordat het tijdelijk de adenosine-receptoren blokkeert om dat niveau hoog te houden. Als je teveel cafeïne binnenkrijgt (meer dan 400 milligram per dag), stort je in zodra het effect van de cafeïne – samen met het niveau adenosine in je lijf – weer afneemt. Zodra het effect van de cafeïne is uitgewerkt, staan de receptoren weer open om die opgespaarde adenosine op te vangen. Dat vertraagt de moleculen in je hersenen, zodat je beter kunt slapen. Daardoor kun je je dus zo suf voelen als je die eerste cafeïne-kick hebt gehad.

2. De toegevoegde suikers slurpen energie

Soms is het niet de cafeïne die je moe maakt, maar de suiker die je aan je koffie toevoegt. De suiker geeft je insuline-level een piek, waardoor je bloedsuiker laag wordt en je je een duf konijn voelt. De oplossing? Geen suiker meer in de koffie. Vind je dat geen oplossing? Probeer de suiker dan weer in balans te brengen door iets met veel eiwit te eten, zoals noten of een eitje. Dat zorgt ervoor dat je bloedsuiker niet in een keer naar beneden stort.

3. Het verhoogt het aantal stresshormonen

Door cafeïne kan je lijf extra van het stresshormoon cortisol aanmaken. Teveel cortisol komt met bijwerkingen als duizeligheid, slaapproblemen en – je raadt het al – vermoeidheid. Als je dus al wat gestrest bent, kan koffie ervoor zorgen dat je je doodop voelt.

Lees ook:
Feit of fabel: helpt koffie écht bij afvallen of is het een gevalletje ‘te mooi om waar te zijn’?

Evenwicht

Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit meer koffie moet drinken als je behoefte hebt aan extra energie. Het draait allemaal om evenwicht. Probeer het ’t liefst bij een kop in de ochtend te houden (dat is ongeveer 95 milligram cafeïne) en ga als je dol bent op koffie ’s middags voor de cafeïnevrije variant. Probeer hoe dan ook zes uur voor bedtijd cafeïne te vermijden, zodat je de volgende dag zo uitgerust mogelijk opstaat.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA | Beeld: Getty

Shoppen is altijd een goed idee