Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Moe en niet vooruit te branden? Zo krijg je meer energie

Moe en niet vooruit te branden? Zo krijg je meer energie

Moe en niet vooruit te branden? Zo krijg je meer energie

Voel jij je soms moe en futloos en kan je wel wat meer energie gebruiken? Als je enkele dagelijkse gewoontes verandert kan jij je al stukken energieker voelen. Met deze 35 manieren die je dagelijks toe kan passen krijg je meer energie!

Eten

Normaal gesproken zou je denken: ‘Chocola is ongezond. Kan ik beter niet nemen.’ Juist wel! Neem een kleine hapje chocola en BAM. Energieboost komt jouw kant op. Daarnaast helpt in de namiddag yoghurt met bessen en noten eten ook. Als je dan toch aan de bessen begint. Eet veel rode, blauwe of paarse bessen. Het zit vol antioxidanten en die revitaliseren je instant. Eet ook voldoende vezelrijk voedsel, het vertraagt de inname van suikers en zorgt dus voor een langere energieboost.

Probeer meerdere kleine maaltijden per dag te eten. Je kunt beter 5 kleine porties eten dan 3 grote. Zo heb je minder last van een inkakker. Eet een goed volwaardig ontbijt en een lichte lunch. Je kan dan eventueel ook s’middags buiten eten of neem een korte wandeling. De frisse lucht doet wonderen. Ook citrusgeuren maken je alerter. Eet dus dagelijks een appelsien en ruik goed aan de vrucht terwijl je ze pelt

Drinken, drinken en nog eens drinken is natuurlijk ook niet te missen. Water is het medicijn, maar koffie kan ook helpen. Alleen niet te veel. Als je te veel aan cafeïne gewend raakt, dan heeft het een negatieve invloed op je lichaam. Drink zo’n 1 of 2 kopjes per dag. Eentje s’ochtends en eentje s’avonds. Om nog even op cafeïne te blijven. Drink geen energie. Dit vermindert juist je energie na een lange tijd van gebruik. Geniet tijdig van een kopje thee. Vooral zwarte thee maakt je minder vatbaar voor dagelijkse stress

Vitaminen

Probeer überhaupt snelle suikers te vermijden. Zoals frisdrank, snoep, aardappels etc. Je kan beter trage suikers nemen. Denk aan fruit, groente, granen en pasta. Deze wondertjes geven je een energieboost die langer duren. Zorg ervoor dat je genoeg vitaminen C en B binnen krijgt. Vitaminen C geeft je energie en zorgt ervoor dat je lichaam meer voedingstoffen opneemt. Vitaminen B zetten de bloedsuikers om in bruikbare energie. Daarnaast kan je ook beter proteïnen over vetten en koolhydraten kiezen. Ze zorgen ervoor dat je energiepeil stabiel blijft.

Omgeving

Je werkomgeving is ook belangrijk om je te concentreren. Gebruik lavendelaroma in je werkomgeving, het houdt je scherper. Je kan ook (als je dat fijn vindt) de radio zachtjes opzetten. Zo word je productiever. Daarover gesproken, wees georganiseerd. Daarmee heb je minder tijd en energie nodig om te weten wat je allemaal nog moet doen, en meer om het werk effectief te doen. Wees daarmee ook realistisch over je to-do lijstje. Schrap dingen die overbodig zijn en doe enkel het meest noodzakelijke. Zo kan je die taken efficiënter aanpakken. Probeer ook altijd positief te blijven. Zo houd je genoeg energie over. Je verspilt namelijk minder aan negatieve dingen.

Slapen

Sta altijd rond hetzelfde uur op (ook in het weekend) zo gaat je biologische klok ervoor zorgen dat je tegen dat uur ook werkelijk wakker bent. Ga ook ongeveer rond hetzelfde uur slapen. Houd daarnaast rekening met je biologische klok. Doe het belangrijkste werk wanneer je even een energieboost hebt. Heb je even een inkak momentje? Neem dan een power nap voor 5 of 10 minuten. Sluit je ogen voor eventjes en het liefst op een stoel.

Maak jezelf wakker in de ochtend door koud water in je gezicht te spatten, een koude douche zorgt zelfs voor een verbetert metabolisme. Daarnaast is het ook belangrijk om aan jezelf te denken. Neem een dagje vrij en doe enkel wat jij wil doen. De dag nadien kan je terug met volle energie aan het werk gaan.

Lees ook
Bewezen: je komt per jaar extra kilo’s aan als je te weinig slaapt

Bewegen

Sport eerder ’s morgens dan ’s avonds, je behaalt er meer resultaat mee en je kan ’s avonds lekker ontspannen. Maar probeer sowieso elke dag een beetje te bewegen. Al is het door te spurten om je trein te halen, of door de trap te nemen in plaats van de lift. Alle beetjes helpen. Ga af en toe ook even de tijd nemen om te stretchen en adem goed in en uit. Dit zorgt voor een fris gevoel.

Laatste tips

  • Verander van sokken na de middag, je voelt je meteen frisser
  • Hou een korte roddelpauze aan de koffieautomaat, je zet je verstand even op nul en creëert zo tonnen energie
  • Draag fellere kleuren, mensen worden vrolijker van jou en zullen zich dus ook zo gedragen in jouw omgeving
  • Speel tijdig een spelletje. Sudoku of andere brainsnacks houden je langer alert
  • Val op een natuurlijke manier af, als je enkele kilo’s kwijt speelt door meer te drinken en gezonder te eten zal je je vanzelf energieker voelen
  • Ga voor meer seks, en krijg de ultieme endorfine rush

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Flair.be | beeld: GettyImages