Je bent hier: Home > Health > Misselijk na een heftige work-out? Dit kun je ertegen doen

Misselijk na een heftige work-out? Dit kun je ertegen doen

Health
Misselijk na een heftige work-out? Dit kun je ertegen doen

In de tijd van High Intensity Interval Training en zware bootcampsessies is het steeds normaler geworden om je na het sporten te voelen alsof je wilt overgeven. Als jij je ooit (of vaak) misselijk voelt na het sporten, weet dan dat je niet alleen bent. Hoewel dit misschien een kleine troost is, voelt het natuurlijk alsnog vervelend. Daarom staan hieronder een aantal tips om ervoor te zorgen dat jij je voortaan na het sporten alleen nog maar trots voelt.

Er zijn een paar redenen voor dat misselijke gevoel tegen het einde van of na een intensieve training. Wanneer je tijdens een zware training je bloed laat pompen, krijgt je spijsverteringskanaal het nakijken. Wanneer je bloed naar je spieren gaat laat dit weinig bloed achter om te circuleren naar de maag en darmen. Als gevolg hiervan krijg je een misselijkheid- of braakreactie, vertelt Dr. Joel Seedman, specialist in atletische prestaties aan SELF Magazine. Goed om te weten waar de misselijkheid door wordt veroorzaakt, maar wat doe je ertegen?

Kies voor het trainen van een spiergroep in plaats van een full body workout

Wanneer je minder spier belast hoef je ook je bloed minder rond te pompen. Hierdoor is er meer bloed beschikbaar voor je maag en darmen. Hierdoor blijven deze normaal functioneren, wat misselijkheid voorkomt.

Bouw langzaam op

Het is soms superfijn om jezelf volledig uit te dagen in de sportschool, maar niet altijd slim. Wanneer je ineens veel harder gaat trainen dan je gewend bent kan dit nadelige gevolgen hebben voor je lichaam. Seedman omschrijft het als volgt: “Hoe harder je spieren werken, hoe meer zuurstof ze nodig hebben. Maar na een bepaald punt kan je lichaam de zuurstofbehoefte niet afstemmen op de intensiteit van de oefening, dus begin je metabole afvalstoffen in je lichaam op te bouwen, zoals waterstof ionen, koolstofdioxide en melkzuur. Dit is ook de oorzaak van dat brandende gevoel in je spieren tijdens een training. Deze opeenhoping kan ook een giftige omgeving creëren en de zuurgraad van het lichaam verhogen, waardoor een persoon een tijdelijke toestand van misselijkheid en ziekte kan ervaren.”

Langere rusttijden

Door wat langere pauzes te nemen, belast je je spieren minder heftig achter elkaar. Dit zorgt ervoor dat je lichaam tijd heeft om bij te komen.

Lees ook:
Een deskundige legt uit: is elke dag sporten wel of geen goed idee?

Anderhalf tot drie uur na je maaltijd

Ga niet direct na het eten naar de gym, maar plan ‘m anderhalf tot drie uur erna. Probeer dan bovendien weinig vetten te eten, ook goede vetten. Vet is namelijk lastig verteerbaar, waardoor het langer in je maag blijft. Dit kan vervelend zijn tijdens het trainen. Ga in plaats hiervan liever voor proteïnerijk voedsel, of voor een maaltijd met koolhydraten.

Gooi niet ineens een flesje water achterover

Het is verleidelijk tijdens het sporten om jezelf heel erg te gaan hydrateren, maar dit is niet handig. Zorg er liever voor dat je consequent een slok water neemt tussen je oefeningen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee