Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Terug naar bed: een middagdutje doen blijkt heel gezond te zijn

Terug naar bed: een middagdutje doen blijkt heel gezond te zijn

Terug naar bed: een middagdutje doen blijkt heel gezond te zijn

Ben je nog maar net uit bed gestapt maar lukt het maar niet om je ogen open te houden, óndanks die grote kop koffie? Las dan maar een momentje op de bank of terug in bed in, want een middagdutje is precies wat je nodig hebt. En volgens deskundigen is het nog goed voor je gezondheid ook.

Even je ogen sluiten in de middag kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen, zo wijst een onderzoek van het Zwitserse wetenschappelijke tijdschrift Heart uit. Op zich geen nieuw verschijnsel, maar het is niet zo dat je maar onbeperkt een middagdutje in kan lassen omdat het gezond zou zijn.

Middagdutje gezond

Voor de studie werden acht jaar lang maar liefst 3.500 Zwitserse volwassenen tussen de 35 en 75 bestudeerd. Waar de ene groep slechts sporadisch een dutje deed, deed een andere groep dit dagelijks. Ook was er een groepje proefpersonen dat twee keer per week even ging liggen ‘s middags. En wat bleek? Dit laatste gezelschap had na acht jaar de minste hart- en vaatziekten.

Lees ook
Zo neem jij vanmiddag nog de perfecte powernap

Slaap lekker

Klinkt goed, toch: twee keer per week dus even ’s middags onder de dekens? Hoewel er niks is gezegd is over de duur van deze hazenslaapjes, is wel eerder gebleken dat een powernap geen verkeerde keuze is. Zet de wekker op zo’n tien à vijftien minuten: zo kun je wel wegdommelen, maar kom je niet in een diepe slaap. Ook kun je het beste voor drie uur ’s middags je middagdutje inplannen. Op deze manier kun je namelijk compenseren voor slaap van de vorige nacht, terwijl als je later op de bank kruipt, je juist die avond schaapjes kan gaan tellen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock