Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Valt de crisis rondom het coronavirus je zwaar? Deze tips helpen de stress verminderen

Valt de crisis rondom het coronavirus je zwaar? Deze tips helpen de stress verminderen

Valt de crisis rondom het coronavirus je zwaar? Deze tips helpen de stress verminderen

Mentaal omgaan met het coronavirus is best een flinke uitdaging. Je mag minder naar buiten en het nieuws gaat 24/7 over al het slechte dat er gaande is. Het is dan ook helemaal niet vreemd dat je meer last kunt krijgen van stress en een opgejaagd of down gevoel. 

Stress door coronavirus

Volgens Harriet Lerner zijn er vijf manieren om minder spanning te voelen in deze tijd. Ze kwam tot deze conclusie na veelvuldig onderzoek te naar de invloed van angst op niet alleen jou als individu, maar ook je gezin en de maatschappij.

Ken je feiten

Als eerste kan het helpen om de feiten te kennen ten tijde van coronavirus. Probeer niet alle informatie in je op te zuigen, maar spreek met jezelf af dat je alleen ’s ochtends en ’s avonds het nieuws kijkt of checkt en de persconferenties volgt. Dit voorkomt dat je de hele dag maar op zoek bent naar updates die een hoop ruis veroorzaken. Een overload aan informatie kan de stress die je voelt namelijk alleen maar versterken én dit gevoel zorgt er weer voor dat alle berichten veel harder binnenkomen.

Alleen samen

Als de spanning je opvreet, kan het zomaar zijn dat je makkelijker boos wordt op anderen. Mensen die op straat volgens jou geen afstand houden, onbeschofte mensen in de supermarkt, ga zo maar door. En die nies? Hoeft niet te wijzen op corona, maar die persoon kan gewoon last hebben van hooikoorts en zich al heel bezwaard voelen. Probeer juist dan ook anderen te helpen zo ver dat kan, de regels in acht nemend.

Zoek contact

De hele dag maar binnen zitten, is nu eenmaal mentaal geen makkelijke opgave. Probeer daarom ook contact te houden met je omgeving. Doe dat door te appen, installeer de gezellige app Houseparty en heb het ook over andere dingen dan wat er momenteel gaande is in de wereld. Wist je dat je via bepaalde apps ook spelletjes kunt doen met elkaar? Op dit moment natuurlijk dé ultieme afleiding. En als het voor jou wel helpt om even alle angst te ventileren: vooral doen. Whatever floats your boat. Maar vraag van tevoren wel waar de ander behoefte aan heeft. Je weet nooit waar diegene mee moet dealen.

Tijd voor jezelf

We schreven het al in meerdere artikelen: me-time is nog nooit zo belangrijk geweest. Creëer je eigen mini-spa in huis, ga op staycation in je eigen achtertuin en noem maar op. Juist nu is er de kans om je te vervelen en zo op de meest creatieve ideeën te komen. Je hóeft niet elke cursus te volgen die er is, je hóeft niet fanatiek te sporten, kortom: je moet vooral doen waar jij je lekker bij voelt.

Lees ook
5 tips voor koppels in quarantaine: hoe overleef je je relatie in deze coronacrisis?

Be kind

En daarmee komen we ook meteen bij het laatste punt: wees niet te streng voor jezelf. Ja, je wil dat niemand in deze tijd alleen is, maar neem ook je eigen gevoelens en behoeftes in acht. Die angstige gevoelens mogen er gewoon zijn en het is alleen maar meer dan logisch dat het wat moeite kost je aan te passen nu alles anders is dan anders. Geef jezelf de tijd, zoek uit waar jíj behoefte aan hebt en neem de rust die je nodig hebt. You can do this.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock