Je bent hier: Home > Health > Meer zelfvertrouwen in 12 stappen

Meer zelfvertrouwen in 12 stappen

Health
Meer zelfvertrouwen in 12 stappen

Iedereen krijgt ermee te maken, momenten waarop het vertrouwen in jezelf begint te wankelen. Je moet een presentatie geven, maar komt niet uit je woorden. Of het zweet breekt je uit op een borrel waar je niemand kent. Met onderstaande twaalf stappen creëer je meer zelfvertrouwen!

zelfvertrouwen-vergroten

1. Je kunt niet bepalen hoe de wind staat, maar wel hoe je de zeilen zet

Jij bepaalt hoe je denkt, voelt en handelt. Verander belemmerende gedachtes (Het loopt in de soep) in helpende (Het verloopt niet vlekkeloos, maar iedereen maakt fouten).

2. Probeer invloed uit te oefenen

Ga je uit met vrienden, bepaal jij dan eens welk restaurant het wordt. Zo toon je waar je voor staat en groeit je zelfvertrouwen.

3. Denk niet in termen van ‘nooit’ of ‘altijd’

Denk niet ‘het gaat hier altijd mis’ of ‘ze houden nooit rekening met mij’. Haal situaties voor de geest waarin het wél goed ging.

4. Wat vind ik leuk aan mezelf?

Schrijf je sterke karaktereigenschappen op, zoals: ik ben begripvol, discreet, heb humor. Lees dit hardop voor. Zo ontdek je dat je andermans goedkeuring niet nodig hebt om iets positief over jezelf te zeggen.

5. Wat vind ík belangrijk?

Blijf blij jezelf. Waar sta ik voor? Hoe wil ik mijn leven leiden? Je eigenwaarde groeit als je handelt vanuit je kernwaarden.

6. Durf ‘nee’ te zeggen

Als je onzeker bent, wil je meestal aardig gevonden worden. Daardoor ga je alles voor anderen doen. Hier bereik je juist het tegenovergestelde mee: mensen krijgen minder respect voor je. Doe alleen dingen omdat je ze écht wilt, niet om te pleasen.

7. Presteer om de goede reden

Als je goed presteert om je waardigheid te versterken, wordt je zelfvertrouwen minder zodra je prestaties afnemen. Maar doe je je best omdat je de activiteit uitdagend, leuk of interessant vindt, dan heeft het op je zelfvertrouwen geen negatieve invloed.

8. Spreek af met vrienden

De relaties met de mensen die het meest om ons geven nemen we vaak voor lief. Dit terwijl ze een positieve invloed hebben op onze waardigheid. Juist in relatie met je partner en vrienden word je niet gewaardeerd vanwege je prestaties, maar om je menselijke waarde: om wie je bent.

9. Beter goed gestolen dan slecht bedacht

Verplaats je in iemand die je bewondert. Wat zou hij of zij doen in deze situatie. Imiteer dat gedrag.

10. Stap uit je comfortzone

Twee linkerhanden? Probeer toch een lamp op te hangen. Kluns op de dansvloer? Neem danslessen. Houd vol tot je beter wordt. Niets is bevredigender dat het onder de knie krijgen van iets waarvan je dacht dat het je nooit zou lukken.

11. Bereid je goed voor

Oefen een sollicitatie of presentatie voor de spiegel of voor publiek, neem jezelf op en kijk het terug. met een goede voorbereiding zul je veel minder twijfelen aan je eigen kunnen.

12. Oefenen, oefenen, oefenen

Als je gaat experimenteren met je nieuwe gedrag, zul je merken dat het nog niet meteen anders voelt. Je vindt het nog steeds spannend om te vergaderen met je baas. En het blijft vervelend als je er niet bij hoort. Kruip hierdoor niet terug in je schulp, maar blijf oefenen met je nieuwe gedrag. Zelfvertrouwen bereik je niet in een week. Maar met durven, doen en doorzetten kom je een heel eind.

Bronnen: Vergroot je zelfvertrouwen door Robert Haringsma en Zo pak je iedereen in! door Ellen Steffens en Estrella Meijs. 

Win boek Zo pak je iedereen in!

Flair mag 10 exemplaren weggeven van het boek Zo pak je iedereen in! Wil je hier kans op maken? Vul dan dit winformulier in!

lijn

flair41Meer lezen?

Wil je meer lezen over hoe je je zelfvertrouwen een boost kunt geven? In Flair 41 staan nog veel meer tips en tricks. Flair ligt nu in de winkel of bestel via Tijdschrift365.nl.

Shoppen is altijd een goed idee