Je bent hier: Home > Health > Meer bewegen zonder sportschool? Zó doe je dat

Meer bewegen zonder sportschool? Zó doe je dat

Health
Meer bewegen zonder sportschool? Zó doe je dat

Volgens de nieuwe bewegingsrichtlijn van de Gezondheidsraad die gisteren naar buiten is gebracht, moeten we meer en anders bewegen. Minstens 2,5 uur per week matig intensief sporten, met als doel gezonder worden. Maar hoe lukt het om meer te bewegen per dag? Flair geeft tips!

Lees ook: Hoe sporten daar beneden voor problemen kan zorgen (en hoe je die voorkomt)

Het klinkt allemaal zo gemakkelijk om meer in beweging te komen. Vaker de trap nemen in plaats van de lift, fietsen in plaats van de auto pakken en elke dag 10.000 stappen zetten. Maar in de realiteit blijkt dit toch een lastiger karwei te zijn. Toch wordt het steeds meer aangeraden om er wel tijd voor te maken, want meer bewegen verkleint de kans op allerlei chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten.

Onderstaande tips kun je in het dagelijks leven toepassen, zónder daarvoor naar de sportschool te hoeven gaan. Zo kun je zelfs met een druk schema en een zittend beroep nog aan die aanbevolen hoeveelheid beweging komen. You can do it!

Copyright: Shutterstock

Schrobben maar
Het huis moet schoon, maar eigenlijk zou je ook naar de sportschool moeten om dat sportlesje te volgen. Ha, maak gebruik van de situatie en sla twee vliegen in een klap. Want een uurtje flink schoonmaken, stofzuigen, dweilen en wassen kan al zo’n 300 calorieën verbranden. En ja, je zult ermee ook je portie beweging krijgen.

Te voet boodschappen doen
Ook dit is een goede manier om effectief om te gaan met je tijd, en tegelijkertijd te bewegen zónder sportschool. Laat de auto staan, neem een paar sterke boodschappentassen mee en lóóp naar de supermarkt! Het tillen van de boodschappen is een goede krachttraining en je zet tegelijkertijd een flink aantal stappen. Winning!

Haal het kind in jezelf omhoog
Nog een leuke manier om veel te bewegen, is spelen met de kids. Ga naar het park, en doe voor de verandering eens mee met verstoppertje en tikkertje spelen! Leg dat boek aan de kant en haal het kind in jezelf omhoog. Zo heb je quality time met je kinderen en ben je lekker actief bezig geweest. Kun je dat boek later in bed wel uitlezen.

Luisterboeken
Vind je wandelen maar saai en doe je het daarom nooit? Download dan eens een leuk luisterboek of interresante podcast op je smartphone, zodat je daarnaar kunt luisteren tijdens je wandeling. Je zult versteld staan van hoe snel de kilometers voorbij vliegen. Want door te luisteren naar een spannend verhaal of interessant gesprek, ben je niet bezig met het aantal stappen – maar zét je ze wel!

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: SoChicken, MAXvandaag. Beeld: Shutterstock

Shoppen is altijd een goed idee