Je bent hier: Home > Health > Flair’s Marlies en Marloes over Rokjesdagloop 2015

Flair’s Marlies en Marloes over Rokjesdagloop 2015

Health
Flair’s Marlies en Marloes over Rokjesdagloop 2015

Op maandag 6 april vindt de jaarlijkse Rokjesdagloop weer plaats en Flair rent mee! Jij ook? Op de redactie is de voorbereiding al in volle gang. Sportwinkel adresjes worden getipt, hardlooplijstjes op Spotify worden aangemaakt en voedingsadvies wordt gedeeld. ”Eet jij een banaan of een rijstwafel voor het rennen?” Wij vroegen redactieleden Marlies en Marloes over hun aanloop naar Rokjesdag. 

Hoe bereid je je voor?

Marlies: “Ik train eigenlijk voor de halve marathon die ik wil lopen begin deze zomer. Dit is best een grote afstand voor een niet zo heel ervaren loper. Ter voorbereiding probeer ik mij aan mijn trainingsschema te houden voor deze halve marathon. Dan moet de Rokjesdagloop ook prima te doen zijn.”

Marloes: ”Ik train niet specifiek voor de 5 km, maar hoop half juni de halve marathon te kunnen lopen. Ik bootcamp twee avonden per week en probeer daarnaast nog een trainingsschema van 2x per week aan te houden. Wel heb ik mijzelf voor de Rokjesdagloop een ander doel gesteld: eindigen bij de top 25!”

Let je ook op voeding?

Marlies: “Ik probeer tegenwoordig volgens het principe van de Voedselzandloper te eten. Veel groenten, weinig tot geen brood, pasta en rijst. Op de dagen dat ik hardloop kan ik wel wat extra’s gebruiken en eet ik bij het diner wel iets waar meer koolhydraten in zitten.”

Marloes: ”Confronterende vraag! Het antwoord is namelijk een overduidelijke nee! Ik eet gewoon alles waar ik zin in heb en let nauwelijks op mijn voeding. Hmm.. misschien zou ik dat toch eens moeten doen.”

Hoe ziet jouw trainingsschema eruit?

Marlies: “Om mijn doel te kunnen behalen heb ik een hardloopschema waarbij ik 4 keer in de week zou moeten hardlopen. Dit schema bestaat uit zowel intervaltraining als wat langere afstanden. De afwisseling maakt het voor mij zo leuk, al lukt het mij niet om echt vier keer per week te gaan lopen. Minimaal twee keer per week is wel echt mijn streven.”

Marloes: ”Om de halve marathon te kunnen lopen zou je eigenlijk 4 keer per week moeten trainen. Een lange duurloop training en daarnaast nog korte afstanden waarin je speelt met snelheid. Drie trainingen per week haal ik, maar de vierde schiet er vaak bij in.”

Heb je vaker aan een run meegedaan?

Marlies: “Twee jaar geleden liep ik de 4 Mijl in Zwolle. Dit was de eerste en enige run waar ik ooit aan heb meegedaan. Jammer eigenlijk want het meedoen aan een wedstrijd geeft zo’n heerlijk gevoel! Er stonden veel mensen langs de kant die me motiveerden om door te gaan!”

Marloes: ”Afgelopen januari heb ik mijn eerste 10 km gelopen in Egmond aan Zee en dit werkte zo verslavend dat ik gelijk wil doorstomen naar de halve marathon. Met bizarre weersomstandigheden (lees windkracht 8), een parcour dat werd omgegooid vanwege te hoge golven vond ik het echt zo’n geweldige ervaring die zeker smaakt naar meer.”

Hardlooptip voor beginners?

Marlies: “Hardlopen is niet voor iedereen weggelegd, maar geef niet te gauw op. Ik heb niet altijd zin om te gaan, maar als ik mijn outfit aan heb is dat gevoel weg. Gewoon doen dus! Als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan raak je vanzelf verslaafd!”

Marloes: ”Voor iedereen die het eind van de straat nog niet haalt zonder aan de mondbeademing te moeten, er is hoop! Echt! Je moet alleen wel even geduld hebben en het vooral langzaam opbouwen. Ik ben 2 jaar lang bezig geweest totdat bij mij de knop omging en ik zonder tussendoor te stoppen aan een stuk door 10 km liep. Tip: begin rustig en neem echt minimaal 2 maanden de tijd om 5 km te kunnen lopen.”

Heb je een favoriete hardloop app die je gebruikt?

Marlies: “Ik heb een Tom Tom sports horloge en gebruik de app die daarbij hoort. Ideaal, zo hoef ik niet mijn telefoon mee tijdens het lopen.”

Marloes: ”Zelf ben ik groot fan van de podcasts van de Belgische Evy Greyaart. Ik ben zo begonnen met trainen voor de 5 km. Fijne muziek en precies op het juiste moment Evy met haar opbeurende stem: ‘Ik ben fier op u’. Haar lessen zijn echt goed vol te houden, ook als je begint met weinig tot geen conditie.”

Heb je muziek op tijdens het hardlopen?

Marlies: “Eigenlijk loop ik altijd zonder muziek, ik heb namelijk een hekel aan oordopjes die uit mijn oren vallen.”

Marloes: ”Ja altijd, ik vind het verschrikkelijk om mijn eigen ademhaling te kunnen horen. Fijne muziek om op te lopen vind ik bijvoorbeeld Roxette!”

Wat trek je aan tijdens het hardlopen?

Marlies: “Mijn outfits shop ik meestal bij H&M: niet te duur maar wel mooie pasvormen en fijne kleurtjes. Ik loop nu nog op mijn ’oude’ schoenen met blauw kleuraccent terwijl mijn meeste outfits roze bevatten. Tijd voor nieuwe schoenen dus. Binnenkort breng ik een bezoekje aan de hardloopwinkel om mezelf mooie nieuwe schoenen aan te laten meten (mét roze!).”

Marloes: ”Meestal in een zwarte broek met een kleurig shirt erop. In een sporty outfit heb ik toch het idee dat ik de hele wereld aan kan. Van H&M, Run2Day tot de Lidl; ik haal mijn sportkleding overal vandaan.”

 

Rokjesdagloop

Doe ook mee. Schrijf je in voor Flair’s Rokjesdagloop en ontvang 15% korting! Door mee te doen bezorg je jezelf niet alleen een leuke en sportieve dag, je zamelt ook nog eens geld in voor Stichting MS Research.

Shoppen is altijd een goed idee