Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Helpt magnesium om beter te kunnen slapen?

Helpt magnesium om beter te kunnen slapen?

Helpt magnesium om beter te kunnen slapen?

Kun je geregeld de slaap niet vatten of word je heel vaak wakker in de nacht, waarna je niet meer kunt slapen? Dan heb je misschien wel eens gehoord dat magnesium supplementen helpen. Maar is dit wel echt zo, of is het een fabeltje?

Magnesium

Allereerst is het belangrijk om te weten wat magnesium is. Het is een mineraal, net als calcium, zink of ijzer. Mineralen zijn heel belangrijk voor ons lichaam, omdat ze ervoor zorgen dat vitamines goed opgenomen worden in ons lichaam. Magnesium is voor heel veel dingen goed, en zorgt er onder andere voor dat de voedingsstoffen uit eten omgezet worden in energie.

Gezondheidsvoordelen

Maar dat is niet alles, want ook is het mineraal goed voor gezonde hart- en bloedvaten en staat het erom bekend zelfs stress en hoge spanning in je lichaam tegen te kunnen gaan. Ook houdt het je botten gezond én versterkt het je tanden en komt het ook nog eens je geheugen en concentratievermogen ten goede.

Suppleren

Magnesium suppleren is echter niet direct nodig, want je kunt het gemakkelijk uit voeding halen. Per dag is ongeveer 300 milligram magnesium voor vrouwen en 350 milligram voor mannen aanbevolen. Dit kun je onder andere vinden in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees. Ook water kan bijdragen aan de inname van magnesium.

Lees ook:
Deze planten bevorderen een goede nachtrust

Slaapmiddel

Wanneer je echter vaak niet kunt slapen, kan suppleren wél handig en werkzaam zijn. Dit komt omdat het zoals eerder genoemd namelijk een ontspannende werking op je zenuwstelsel heeft. En wanneer je ontspannen bent, zul je sneller slaperig worden. Omdat het mineraal het stresshormoon cortisol tegenwerkt, is de kans groot dat je ook nog eens rustiger en dieper slaapt en sneller in slaap valt. Twee supplementen innemen een half uur voordat je gaat slapen zou het beste werken. Zorg er wel voor dat je niet meer dan dat neemt, want een overschot aan het mineraal kan darmklachten zoals diaree en krampen veroorzaken.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet Beukmeubels | Beeld: Getty