Je bent hier: Home > Health > Mag je sporten als je nog spierpijn hebt van de vorige keer?

Mag je sporten als je nog spierpijn hebt van de vorige keer?

Health
Mag je sporten als je nog spierpijn hebt van de vorige keer?

Je hebt het sporten weer helemaal te pakken. Je hebt een strak sportschema en gaat ervoor.  Na afloop van de eerste workout voel je je helemaal voldaan en trots. Zo trots dat je de volgende dag, ondanks je spierpijn van de dag ervoor,  het liefst weer wilt gaan. Maar is dat wel verstandig, sporten als je nog spierpijn hebt?

Spierpijn

Om te beginnen bestaan er verschillende soorten spierpijn. Je kunt spierpijn hebben van een cardio workout, maar ook van krachttraining. Over het algemeen herstel je het snelst van een cardio workout. Als je ‘verlate spierpijn’ hebt, dus spierpijn die je na een dag of na twee dagen voelt, kun je het beste even rustig aan doen. Je spieren zijn overbelast en hebben tijd nodig om te herstellen. zorg dat wanneer je veel last hebt van spierpijn, je voldoende blijft drinken, dit helpt bij het afvoeren van de afvalstoffen.

Met rustig aan doen bedoelen we natuurlijk niet dat je helemaal stil moet gaan zitten. Sterker nog: een beetje beweging is juist wel goed voor je spieren. Van zitten worden je spieren alleen. Dus kom van die bank af en blijf bewegen! Door te bewegen raken je spieren goed doorbloed en daardoor kunnen ze sneller herstellen.

Duur spierpijn

De herstelperiode van je spieren is afhankelijk van de training die je hebt gedaan. Dit kan natuurlijk verschillen per persoon. Daarnaast spelen voeding, slaap en stress ook een belangrijke rol. Hieronder de gemiddelde aanbevolen herstelperiodes:

  • Gemiddelde duurtraining (hardlopen, skeeleren, fietsen etc.): 24 uur rust
  • Heftige duurtraining (langer dan 2 uur, of zeer intensief): minimaal 48 uur rust
  • Gemiddelde krachttraining:  48 uur rust
  • Zeer intensieve krachttraining: 72-96 uur rust

Conclusie

Mag je dus sporten als je nog last hebt van spierpijn? Ja, en nee. Je mag trainen met spierpijn, mits je een andere spiergroep traint. Wil je toch eigenwijs dezelfde spiergroep trainen? Dan is het aan te raden om, naast een goede warming-up en voldoende water te drinken een hersteltraining te doen voor die spiergroep. Dus doe het rustiger aan en pak lichtere gewichten of ren een tempo lager.

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee