Je bent hier: Home > Health > Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Health
Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

(Giphy)

Je moeder heeft er jarenlang op gehamerd: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Met een gezond, stevig ontbijt krijg je tot de lunch geen zin om te snacken. Maar dan moet je ’t wel goed doen. En blijkbaar doen we het allemaal fout, volgens Womens Health Magazine.

Zeg je homemade granola en je gezonde speltpannenkoeken nog niet vaarwel. Je moet gewoon één gulden regel in acht nemen bij het ontbijt: je bord moet voor de helft uit groente en fruit bestaan, voor een kwart uit vezels en een kwart uit eiwitten. De eiwitten worden ’s ochtends vaak vergeten, terwijl die juist heel belangrijk zijn.

Goed ontbijt = 1/2 groente en fruit + 1/4 vezels + 1/4 eiwitten

Als je alleen maar koolhydraten eet bij het ontbijt, is je stofwisseling voor de rest van de dag verpest. Jouw hongergevoel overdag is gebaseerd op twee dingen: hoeveel je eet en wat je eet. Als je ’s ochtends geen eiwitten eet, zal je al voor de lunch uitgehongerd zijn. En als je rammelt van de honger, maak je slechte eetkeuzes.

Vroeg begonnen is…

Je lichaam kan maar 30 gram eiwitten per maaltijd opnemen. Maar een vrouw heeft ongeveer 80 tot 100 gram eiwitten per dag nodig (afhankelijk van gewicht en lengte). Daarom is het slim om ’s ochtends al wat eiwitten te nuttigen om die dagelijks aanbevolen hoeveelheid te kunnen bereiken.

Eiwat?

Ga nu niet elke ochtends een eitje bakken. Er bestaat nog andere eiwitrijk lekkers zoals kip, kalkoen, melk, kaas en yoghurt, maar ook bonen, noten, zaden, hummus of tofu.

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee