Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Ook zo zat van de lockdown? Dit zijn dé 7 tips om je mind fit te houden

Ook zo zat van de lockdown? Dit zijn dé 7 tips om je mind fit te houden

Health
Ook zo zat van de lockdown? Dit zijn dé 7 tips om je mind fit te houden

Voor de tweede keer zitten we in een lockdown. En het lijkt erop dat die lockdown nog langer gaat duren. Voor veel mensen is dit een stressvolle periode, zeker als je thuiswerkt en tegelijkertijd voor je kinderen zorgt. Er zijn zoveel ballen om hoog te houden. Maar vergeet ook vooral je eigen balletje niet. Zo zorg je ervoor dat je zorgen en stress niet de overhand nemen in je hoofd. Dit zijn dé zeven tips tijdens de lockdown. 

1. Accepteer dat het is zoals het is

In een moeilijke situatie zijn mensen geneigd om de negatieve gevoelens niet te willen ervaren, maar ze te willen veranderen. Daardoor bestaat het risico dat je in je hoofd continu bezig bent met het probleem, wat veel gepieker en frustratie kan opleveren. En dat terwijl je eigenlijk niks kunt veranderen aan de situatie. Dat gepieker en al die frustratie, levert je niks op. Om je deze kopzorgen te besparen, is het verstandig om de situatie nu even te accepteren zoals het is. Mindfulness kan je daarbij helpen. Met mindfulness-oefeningen leer je om een situatie te ervaren en te aanvaarden zoals het is, zonder daar over te oordelen. Je leert om een ‘probleem’ te aanvaarden, zonder in actie te komen om het te proberen te veranderen. Daardoor wordt het probleem vanzelf minder overheersend in je gedachten en kun je het beter loslaten.

2. Houd contact met anderen

Ook al zijn we het beeldbellen inmiddels echt wel zat en willen we gewoon weer eens de kroeg in, toch is het belangrijk om ook in deze lockdown contact te houden met je vrienden. Zeker als je het soms moeilijk hebt en je het gevoel hebt dat je hoofd overloopt. Het helpt om daarover te praten en steun te krijgen. Blijf er dus moeite voor doen om je vrienden te spreken. Bijvoorbeeld door beeldbellen of in klein gezelschap thuis een drankje te doen.

3. Rust en regelmaat

Iedere kersverse moeder heeft deze tip weleens gekregen; zorg voor rust en regelmaat. Daar doen niet alleen baby’s het goed op, maar ook iets oudere kinderen. En ouders net zo goed. Zeker in deze stressvolle periode is het belangrijk om structuur in je dag te hebben en momenten van rust te pakken. Probeer niet alles tegelijk te doen en maak duidelijk onderscheid tussen werktijd en privétijd. Het maken van een weekplanning kan hierbij helpen. Wissel jij thuiswerken en de kinderen af met je partner? Probeer op de momenten dat jij bij de kinderen bent ook echt niet te werken, maar geef ze de volle aandacht. Dat levert (waarschijnlijk) blijere kinderen op, waardoor ze ook minder om jouw aandacht zullen vragen op de momenten dat jij wel aan het werk bent. Plan dagelijks een vast tijdstip in waarop jullie naar buiten gaan om uit te razen. Eet op vaste tijdstippen en geef je kind eventueel op een vast moment wat schermtijd, zodat jij even iets voor jezelf kunt doen. Werk je aan de eettafel of in de woonkamer, ruim je werkspullen dan op zodra je werktijd is afgelopen. Een opgeruimd huis geeft meer rust in je hoofd.

4. Bedtijdritueel

Voldoende slaap is ontzettend belangrijk voor je gemoedstoestand. Zorg dus voor een goede nachtrust, adviseert Mind. Nu is dat voor moeders van jonge kinderen bést ingewikkeld. Als je er ’s nachts meerdere keren uit moet voor je baby of peuter, blijft er niet veel over van die nachtrust. Daarnaast lig je misschien veel te piekeren in bed; over de Corona-maatregelen, je werk, je kinderen, of andere zorgen… Dat gepieker kun je voorkomen door je dag bewust af te bouwen. Dat kun je doen door middel van een bedtijdritueel. Dat werkt niet alleen voor je kinderen, maar ook voor jou! Bedenk een ritueel, bestaande uit een aantal vaste gewoontes, die je elke dag in dezelfde volgorde doet voor het slapengaan. Bijvoorbeeld: drink beneden nog een kop warme melk of thee, poets je tanden of neem een warme douche, doe je pyjama aan en lees nog even een boek in bed. Doe tussendoor niks meer op je telefoon; dat geeft alleen maar extra prikkels, terwijl je die vlak voor bedtijd juist wil vermijden.

5. Verwen jezelf

Me-time: we hebben het allemaal nodig. Maar nu de kinderopvang en scholen dicht zijn, vallen de spaarzame vrije uurtjes die je had voor veel moeders weg. Een middagje shoppen, uit eten met vriendinnen, of naar de sauna, dat zit er niet in. Toch is het belangrijk om voor jezelf regelmatig een verwenmoment in te plannen; lockdown-style. Probeer extra te genieten van de kleine geluksmomentjes die je wél voor jezelf hebt. Maak een lekkere latte macchiato voor jezelf, neem een warm bad als de kinderen op bed liggen, of maak ’s avonds in je eentje een wandeling met je favoriete muziek op je koptelefoon. Wedden dat je daarna weer wat extra energie hebt?

6. Speel!

Voor ouders van jonge kinderen is het behoorlijk pittig om alle ballen hoog te houden tijdens de lockdown. Maar je hebt ook één voordeel: het is heel makkelijk om het kind in je naar boven te halen. Simpelweg door met je kind te spelen. Spelen zorgt voor luchtigheid en kan stress verminderen. Dus speel! Maak puzzels, speel verstoppertje, schilder een kunstwerk, dans om de tafel, bouw een treinbaan of een blokkentoren. Leg alle schermen weg en focus je helemaal op het spelen. Je kind zal het fantastisch vinden en het helpt jou om even alle andere dingen te vergeten.

Lees ook:
Is jouw lontje de afgelopen maanden een stuk korter dan normaal? Zó kom je van je ‘pandemirritaties’ af

7. Geef je grenzen aan

Natuurlijk, bovenstaande tips zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Het zal ook lang niet elke dag zo lopen als jij had gehoopt. Maar probeer elke dag weer vol goede moed ertegenaan te gaan. Lukt iets niet, of ervaar je veel stress? Geef dan duidelijk je grenzen aan. Aan je werkgever, je partner, aan je kinderen, je familieleden. Niemand wil dat jij straks in een burn-out belandt. Zorg dat je hoofd niet overloopt en dat je niet meer werk aanneemt dan haalbaar is. Veel mensen zitten in hetzelfde schuitje, dus ze zullen het vast begrijpen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron:Mind, NOS | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee