Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Last van een winterdip? Probeer dan eens dit voedingsmiddel

Last van een winterdip? Probeer dan eens dit voedingsmiddel

Last van een winterdip? Probeer dan eens dit voedingsmiddel

Tijdens deze donkere wintermaanden kun je sneller last krijgen van een winterdip. Je voelt je neerslachtig en dit heeft veelal te maken met het gebrek aan zonlicht. Maar met dit voedingsmiddel fleurt je humeur op en verdwijnt je winterdip als sneeuw voor de zon. 

Link dieet en mentale gezondheid

Uit een onderzoek van Pennsylvania State University blijkt dat mensen die vaker paddenstoelen, waaronder champignons, oesterzwammen en shiitake-paddenstoelen, eten minder last hebben van depressieve gevoelens. Tijdens de grote studie van de universiteit werd gekeken naar de link tussen de mentale gezondheid en het dieet van zo’n 24.000 mensen uit de Verenigde Staten, die dat tussen 2005 en 2016 bijhielden. Dit is niet de eerste keer dat deze link met paddenstoelen en depressie werd gelegd. Want uit eerdere kleinere onderzoeken blijkt dat het eten van een pruikzwam (hericium erinaceus) angstgevoelens en somberheid tegengaat.

Verder onderzoek

Hoe groot de invloed van champignons op de ontwikkeling van depressie is, is nog onduidelijk. Ook is het lastig om te zeggen welke stoffen uit paddenstoelen onze mentale gezondheid beïnvloeden, omdat een champignon rijk is aan een hele hoop verschillende stoffen. Zijn het de antioxidanten, de flavonoïden, het ascorbinezuur, de vitaminen of het selenium die het brein helpen tegen het ontwikkelen van sombere gevoelens? Dit moet in de toekomst nog verder uitgezocht worden. Maar wat we wel weten is dat champignons vol zitten met vitamine D.

Lees ook
Met deze trick én champignons kun je gedag zeggen tegen je vitamine D tekort

Vitamine D

Champignons worden ook wel ‘zonneschijnvitaminen’  genoemd, dit komt omdat ze rijk zijn aan vitamine D. Maar de ene champignon bevat meer vitamine D dan de ander. Wilde paddenstoelen bijvoorbeeld bevatten vaak van nature vitamine D, want zonlicht bestaat ook voor een deel uit uv-licht. Verder zit er ook vitamine D in andere voedingsmiddelen, denk bijvoorbeeld aan vette vis, zoals zalm en haring. En in eieren en vlees zit ook veel vitamine D, maar wel een stuk minder dan in vette vis. Dus wij zeggen: zet vanavond een lekkere pasta met zalm en een champignonroomsaus op tafel.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty Images