Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Koud buiten? Ga lekker hardlopen!

Koud buiten? Ga lekker hardlopen!

Health
Koud buiten? Ga lekker hardlopen!

Het heeft even geduurd maar het is nu toch echt winter! Je zou denken dat het ongezond is om buiten in deze kou te gaan hardlopen. Misschien word je wel eerder ziek en is het slecht voor je spieren. Gelukkig is dit niet waar. Viroloog Jan Wilschut stelt dat het onzin is dat je van kou op zich ziek wordt, verkoudheid of griep krijg je namelijk door een virus van iemand anders. Ook voor je spieren hoeft kou niet funest te zijn, zolang je genoeg aandacht besteedt aan je warming-up en de juiste kleding. Dat is nog eens fijn nieuws!

Hardlopen in de kou

Buiten is het berekoud, maar hardlopen kan dus prima. Ben je zo dapper om weer en wind te trotseren, ga dan wel goed voorbereid op pad. We geven je een aantal tips:

1. Blijf in beweging

Zolang je spieren in beweging blijven kan kou weinig kwaad. Besteed wat meer aandacht aan het opwarmen van je spieren, anders kun je kramp krijgen door het grote temperatuurverschil. Probeer daarbij vooral ook wat lichte dynamische rekoefeningen te doen, en niet alleen de statische rekoefeningen. Door een gedoseerde warming-up verhoog je je lichaamstemperatuur en worden je stofwisseling en doorbloeding beter. Je ademhaling wordt dieper en de verbranding in de spieren komt ermee op gang.

2. Blijf warm

Het is verleidelijk om veel laagjes te dragen, maar trek niet te veel over elkaar aan. Je warmt snel genoeg op, en moet niet oververhit raken. Het handigste is om te kiezen voor kleding die je gemakkelijk kunt uittrekken en opbergen, zoals een opvouwbaar jack. Omdat je veel warmte (ongeveer 40%) via je hoofd verliest, kun je bij erg koud weer het beste een muts dragen. Vet daarnaast je lippen in (en je gezicht en handen als het extreem koud is) met vaseline, zodat deze niet uitdrogen.

3. Blijf zichtbaar

Regen en duisternis kunnen ervoor zorgen dat je als loper minder goed zichtbaar bent voor anderen. Gelukkig ontwikkelen steeds meer fabrikanten hardloopkleding en –schoenen die je zichtbaarheid vergroten. De kleding biedt een betere zichtbaarheid door felle kleuren en reflecterende onderdelen op onder meer de broeken, shirts en jacks. Een simpel reflectievest is een goedkoper alternatief.

4. Blijf overeind

Eén ding is uiteraard wel belangrijk: pas een beetje op met gladheid.. Zeker als je ’s ochtends of ’s avonds loopt, zie je door het donker bevroren of gladde plekken niet altijd op tijd aankomen. Een goed alternatief is om dan onverharde wegen op te zoeken: die zijn vaak minder glibberig dan de stoep bij jou in de straat.

Ben je wel overtuigd maar heb je nog geen zin om je warme woonkamer te verlaten? Bedenk dan maar dat sporten in de kou ook nog eens extra effectief is. Omdat je lichaam harder moet werken om warm te blijven in dit koude weer, verbrand je meer calorieën dan wanneer je binnen sport. Uiteraard verschilt de hoeveelheid calorieën die je extra verbrandt per persoon en per temperatuur, maar het is een leuk extraatje!

Conclusie: Of het nu dertig graden is, of het met bakken uit de hemel komt, buiten hardlopen kan altijd. Tref wel de nodige voorbereiding en neem de tijd voor je warming-up en cooling-down. En zeg nou zelf, wie wil er nou niet lekker naar buiten op een mooie winterdag? Enjoy!

Maak kans op een jaar gratis sporten
En als je dan toch buiten bent, laat dan meteen even zien wat voor bikkel je bent! Upload een mooie of stoere selfie op www.out2move.nl/buitensportbikkel en maak kans op een jaar gratis sporten t.w.v. € 750.

De komende weken schrijft Maarten Borgers van Out2Move iedere woensdag een gastblog voor Flair. Tot volgende week!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee