Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dít is de reden dat je koffie beter kunt vermijden tijdens je menstruatie

Dít is de reden dat je koffie beter kunt vermijden tijdens je menstruatie

Dít is de reden dat je koffie beter kunt vermijden tijdens je menstruatie

Ben jij ook zo dol op koffie? Kan je jouw dag niet beginnen zonder een lekker bakkie? Dan wil je waarschijnlijk niet dat je een dag zonder moet. Maar toch is het beter om rondom je menstruatie je koffie te laten staan of te kiezen voor een décafé.

Cafeïne

Maar waarom dan? Het is niet zozeer de koffie zelf, maar de cafeïne die voor problemen kan zorgen. Als je last hebt van PMS (premenstrueel syndroom), kan cafeïne je klachten verergeren. Daarom kun je volgens de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) beter je kopje koffie overslaan als je PMS-

Wat zijn PMS-klachten?

PMS-klachten komen vaak voorafgaand aan je menstruatie. De klachten kunnen zowel lichamelijk als mentaal zijn, we hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.

  • Buikkramp
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Darmklachten
  • Prikkelbaarheid
  • Gespannen zijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Pijnlijke borsten
  • Vocht vasthouden
  • Stemmingswisselingen
  • Depressieve gevoelens
  • Vermoeidheid

Oestrogeen

Maar wat heeft cafeïne te maken met PMS-klachten? Dit komt waarschijnlijk door de manier waarop je lichaam op cafeïne reageert. Het kan namelijk gebeuren dat je lichaam meer oestrogeen gaat aanmaken als je cafeïne binnenkrijgt. En een verhoogde oestrogeenspiegel zorgt er vervolgens weer voor dat PMS-klachten kunnen verergeren. Dit verschilt per persoon, maar ook per maand.

Onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat koffiegebruik bij Aziatische vrouwen heeft gezorgd voor een verhoogde oestrogeenspiegel. De gevolgen hiervan waren meestal: hoofdpijn, slapeloosheid, stemmingswisselingen, opgeblazen gevoel en gevoelige borsten. Maar uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat bij vrouwen met een Europese achtergrond die ongeveer twee kopjes koffie per dag drinken het oestrogeengehalte juist afneemt.

Cortisol

Maar cafeïne kan ook op andere manieren leiden tot PMS-klachten. Cortisol is een stresshormoon wat tijdens je menstruatie altijd al iets verhoogd is. Maar cafeïne verhoogt dit hormoon nog meer, waardoor je tijdens je menstruatie nog meer spanning kunt ervaren. Maar cafeïne kan er ook voor zorgen dat je minder melatonine en adenosine aanmaakt, dit zijn je slaaphormonen. Hierdoor kun je last krijgen van slapeloosheid en zal je ook eerder vermoeid raken.

Lees ook
Eten naar je cyclus: dit dieet kan je menstruatieklachten verlichten

Bloedvaten

En dat is nog niet alles. Cafeïne heeft namelijk ook een bepaald effect op je bloedvaten. Tijdens je menstruatie trekt de baarmoeder samen zodat het je baarmoederslijmvlies kan afscheiden. En door dit samentrekken kan de baarmoeder ook tegen de omliggende bloedvaten worden gedrukt. En als dit gebeurt, krijgen de spieren in de baarmoeder minder zuurstof, wat weer leidt tot kramp. En doordat cafeïne ook bloedvaten vernauwt, kan het zomaar eens zijn dat een kopje koffie deze krampen nog verergert.

Wat betektent dit voor jou?

Heb je geen last van PMS-klachten? Dan kun je zonder zorgen lekker genieten van een kopje koffie. Cafeïne heeft namelijk geen invloed op het ontwikkelen van PMS. Als je rondom je menstruatie wél last hebt van PMS-klachten, dan kun je dat kopje koffie (en andere drankjes die cafeïne bevatten) misschien wel maar even laten staan. Of probeer eens cafeïnevrije koffie.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: MarieClaire | Beeld: GettyImages