Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dit is waarom koffie en thee invloed hebben op je ijzeropname

Dit is waarom koffie en thee invloed hebben op je ijzeropname

Dit is waarom koffie en thee invloed hebben op je ijzeropname

Ben jij een theeleut of drink jij liever de hele dag koffie? Houd dan goed je ijzerinname in de gaten. Koffie en thee hebben namelijk invloed op je ijzeropname. Hoe dat kan en waar je op moet letten leggen we haarfijn uit, lees mee.

Invloed op je ijzeropname

Het drinken van een kopje koffie of thee naast je maaltijd kan ervoor zorgen dat niet alle voedingstoffen goed uit het eten worden opgenomen. De stoffen tannines en polyfenolen die in de koffie en thee zitten hebben een remmend effect op de ijzeropname van je lichaam. Dit betekent niet dat je per direct moet stoppen met het drinken van koffie en thee, maar het is wel verstandig alert te zijn. Vooral als je te maken hebt met een ijzertekort.

Het probleem zit hem vooral in non-heemijzer. Deze stof is minder goed op te nemen door het lichaam dan heemijzer. Non-heemijzer is afkomstig van plantaardige bronnen en heemijzer afkomstig van dieren. Mocht je een plantaardig dieet volgen, zorg er dan goed voor dat je alert bent op je ijzeropname. Laat daarnaast ook het kopje koffie of thee tijdens een maaltijd staan. Ook Calcium en fytaam, dat in granen en peulvruchten zit, belemmert de opname van non-heemijzer. Conclusie: drink geen koffie of thee met melk tijdens het eten.

IJzeropname bevorderen

Er zijn gelukkig een hoop voedselcombinaties die de ijzeropname van het lichaam verbetert. Vitamine C zorgt er bijvoorbeeld voor dat non-heemijzer uit plantaardige bronnen beter wordt opgenomen. Zorg er daarom voor om bij elke maaltijd groente en fruit te eten, om de ijzeropname te stimuleren.

Lees ook
Monique had last van mentale gezondheid na breuk: ‘Mijn lichaam ging tegenwerken’

Ijzerpillen bij te slikken

Een ijzertekort heb je niet zomaar. Merk je wel symptomen van een ijzertekort, dan kun je ijzer uit verschillende voedingsstoffen halen. Een gevarieerd eetpatroon zorgt vaak al voor voldoende ijzeropname bij mensen, aldus het Voedingscentrum. Het is daarom doorgaans niet nodig om supplementen of multivitaminen bij te slikken. Mocht je toch het gevoel hebben ijzer tekort te komen, neem dan contact op met je huisarts.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty Images