Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Waarom een ‘just in case-plasje’ helemaal geen goed idee is

Waarom een ‘just in case-plasje’ helemaal geen goed idee is

Waarom een ‘just in case-plasje’ helemaal geen goed idee is

Nog snel even plassen voor je de deur uit moet, dan is de kans dat je onderweg moet een stuk minder groot. Dat klinkt als een heel redelijke logica, maar werkt in de praktijk toch net even iets anders. Zo’n ‘just in case-plasje’ is namelijk helemaal niet fijn voor je blaas. 

Mini-plasjes

Af en toe voor de zekerheid plassen is geen probleem, maar doe het liever niet te vaak. Onbewust train je je blaas namelijk zo een signaal te geven dat je moet plassen als je blaas nog maar halfvol is. Je maakt dus niet meer gebruik van de volledige capaciteit van je blaas. Die mini-plasjes zorgen er zo dus voor dat je om de haverklap naar de wc moet, óók omdat je blaas hier daadwerkelijk van krimpt.

Bekkenbodemtraining

Met andere woorden: ga alleen plassen als je de aandrang voelt. Als je last hebt van incontinentie of daar een verzwakte bekkenbodem vaak moet plassen, kun je bekkenbodemtraining doen. Daardoor kun je langzaam maar zeker steeds beter je plas ophouden. Dat gebeurt niet van de een op andere dag: het kan wel tot 12 weken duren voordat je verschil merkt.

Bekkenbodemtraining is overigens niet voor iedereen geschikt. Het wordt meestal alleen ingezet bij vrouwen die urine lekken na een bevalling of de overgang. Bij twijfel kun je het best overleggen met de huisarts. Een gespannen bekkenbodem is namelijk ook iets wat je echt niet wil.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Glamour UK | Beeld: Getty