Je bent hier: Home > Health > Janouk’s Whole30 Challenge: Week 1

Janouk’s Whole30 Challenge: Week 1

Health
Janouk’s Whole30 Challenge: Week 1

Redacteur Janouk neemt deel aan de Whole30 Challenge, een dieet dat afgeleid is van het paleo, waarbij je dertig dagen geen zuivel, suiker, granen, peulvruchten en alcohol nuttigt. Wekelijks geeft ze hier een update met haar ervaringen.

Lees ook: Janouks Whole30 Challenge: de uitleg

Alle begin is moeilijk
In mijn eerste post legde ik al even uit wat mijn motivatie was om mee te doen. Afgelopen dinsdag was voor mij de eerste dag van deze challenge en daar zag ik eigenlijk al wat tegen op. Laat het geen geheim zijn dat ik mijzelf zou omschrijven als een ware levensgenieter. Wijntje hier, kaasplankje daar en de sportschool? Die komt morgen wel! 

Toen ik één van mijn vriendinnen over de challenge vertelde, werd zij razend enthousiast en we besloten dit dan ook samen aan te pakken. Zij begon een dagje eerder en op maandagavond gingen we vol goede moed naar de supermarkt. Wat volgde was een waar festijn van etiketten lezen en mij verzuchten over alle lekkernijen die toevoegingen hadden waar ik de komende dertig dagen niet meer mocht van genieten.

Zwaarbeladen met de halve groente-afdeling, vlees, vis en bakjes chiazaad en cacaonibs kwam ik de winkel weer uit. Al met al had ik toch gigantisch wat eten bij elkaar gesprokkeld waar ik de aankomende week creatief mijn maaltijden mee zou mogen maken. whole30

Suiker
In het boek staat vermeld dat je in de eerste dagen last kunt krijgen van het gebrek aan suiker. Hoewel ik aardig overtuigd was van het feit dat ik sowieso al weinig suiker binnenkreeg, kwam ik de eerste drie dagen steevast met een bonkend hoofd uit bed. Had ik eenmaal mijn ontbijt achter de kiezen, dan verdween dit wel.

Met het meest gemakkelijke ontbijtje binnen dit dieet heb ik een haat-liefdeverhouding. Ik heb het hier over chiazaadpudding. Van chiazaad met amandelmelk kun je een soort papje maken. Dit is snel, makkelijk en dus ideaal voor het ontbijt. Ware het niet dat ik het absoluut niet weg krijg. Van de vier dagen dat ik dit ontbijtje at, heb ik het slechts één keer helemaal opgegeten. Dat was toen ik er ook verpulverde banaan, aardbeien en amandelen in had gedaan. Ik moet het juiste recept dus nog even tweaken en dan hoop ik dat het nog wat beter wordt. 

Verleiding

Afgelopen weekend had ik een verjaardag. Geen taartjes, blokjes kaas, chipjes of toastjes voor mij. Hoewel ik hier van tevoren eigenlijk behoorlijk tegenop zag, viel het me in werkelijkheid wel mee. Ik had drie goede maaltijden gegeten en had dus eigenlijk geen hongergevoel. Dat je dan bruiswater drinkt in plaats van een wijntje is even wennen, maar met een citroentje er in eigenlijk ook best te doen.

Voedzaam

Al snel merkte ik dat ik grotere porties ging koken dan normaal. Misschien omdat ik relatief weinig koolhydraten binnen krijg, misschien omdat ik niet tussendoor snack. Hoe dan ook merk ik wel al dat mijn lichaam de maaltijden die ik nuttig, ook echt gebruikt. Ik voel me over het algemeen verrassend energiek en heb weinig last van een ‘hongergevoel’.

Whole30Kritisch

Aan het eind van de week ga ik me aan bepaalde dingen ergeren. Waarom mag ik wel rijst maken van bloemkool en geen pizzabodem? Waarom mag ik niet tussendoor een appeltje eten, maar moet ik dan liefst meteen een hele maaltijd maken. De dingen waar ik tegen aan loop worden in het boek uitgelegd, maar over de bloemkoolrijst vind ik geen antwoord. De vriendin waarmee ik de challenge doe, besluit een mailtje te sturen naar de beheerders van de Whole30-facebookpagina. Het antwoord luidt: ‘Je lichaam weet het verschil niet tussen een bloemkoolpizza en een gewone pizza. Bij het eten van de bloemkoolpizza schijn je dus dezelfde seintjes binnen te krijgen als bij de minder gezonde variant en dat probeer je te vermijden. Rijst daarentegen zie je over het algemeen niet als een treat, fastfood of snackje en daarom mag dat wel.’

Ik zucht een beetje. Hoewel ik het antwoord kan begrijpen, heb ik er (net als met andere onderdelen van de filosofische kant van het dieet) wel wat moeite mee. Maar goed, we blijven het streng volgen. Pizza, tot over dertig dagen!

Lees nu een halfjaar Flair voor 11,- per maand en krijg een gratis leren crossbody tas t.w.v. 69,95! 

Shoppen is altijd een goed idee