Je bent hier: Home > Health > Is een glas lauwwarm water ’s morgens écht beter dan een gewoon glas water?

Is een glas lauwwarm water ’s morgens écht beter dan een gewoon glas water?

Health
Is een glas lauwwarm water ’s morgens écht beter dan een gewoon glas water?

Het is één van de oudste wijsheden uit beauty-land: begin de dag met een glas lauwwarm water, eventueel met honing en citroen, en je spijsvertering en je energylevel krijg onmiddellijk een boost.  Maar is dat nu wel zo? En hoe zit het met al die andere waterwijsheden?

1 Lauwwarm water versus gewoon water

De reden dat mensen lauwwarm water in plaats van koud water drinken, is omdat het simpelweg milder is voor je lege maag. Een plens koud water met een grote scheut citroensap erin kan je net ontwaakte buikje namelijk nogal van streek maken. Afgezien daarvan maakt het geen enkel verschil of je koud, lauwwarm of warm water drinkt. Citroen is altijd goed, want een beetje sap helpt tegen een opgeblazen gevoel en geeft je metabolisme een boostje. Honing toevoegen kan altijd, maar heeft afgezien van het lekkere zoete smaakje weinig meerwaarde.

2 Direct na het ontwaken een liter water drinken

Of je nu bij het ontwaken kraanwater met een schijfje citroen drinkt, of juist een hele theepot warm water met druppels citroen en honing, maakt niks uit – als je maar drinkt! Tijdens het slapen verlies je veel vocht en als je lichaam je het signaal ‘dorstig’ geeft, ben je eigenlijk al te laat. Een liter is misschien overdreven – maar probeer toch zeker twee grote glazen weg te werken voor of tijdens je ontbijt.

3 Spa rood versus spa blauw

Koolzuurhoudend water zou meer zout bevatten (waardoor je meer dorst krijgt) en het bruisende water zou bovendien slecht zijn voor je tanden. Van dat laatste weten we dat het waar is, hoewel de schade aan je tanden als je gewoon regelmatig poetst reuze mee valt. Bij twijfel is het altijd goed om het eens na te vragen bij je tandarts. Wat betreft het zout in water: volgens Gezondheidsnet bevatten alleen heel hoog gemineraliseerde mineraalwaters veel zout, maar de meeste mineraalwaters in Nederland bevatten vrijwel geen zout.

4 Helpt fruit bij je dagelijkse waterinname?

Je kunt je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 2 à 3 liter natuurlijk niet vervangen door 4 appels, maar het eten van veel groente en fruit helpt wel degelijk bij je dagelijkse waterinname. Voedingsmiddelen met een hoge concentratie water zijn courgette, radijsjes, selderij, kool, bloemkool, broccoli, wortelen, spinazie, aardbeien, grapefruit, meloen, ananas, sinaasappel en frambozen.

 

Lees ook:

Bron: MarieClaire, Gezondheidsnet, Voedingscentrum

Shoppen is altijd een goed idee