Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Interview: Winnares Rokjesdagloop 2014

Interview: Winnares Rokjesdagloop 2014

Health
Interview: Winnares Rokjesdagloop 2014

Binnenkort is het zover: Rokjesdagloop 2015. Op maandag 6 april vindt de run plaats in Amsterdam en de redactie van Flair rent ook mee! In aanloop naar de Rokjesdagloop sprak Flair met de winnares van vorig jaar, Lonneke van der Laan. Over haar ervaring, hoe ze zich heeft voorbereidt en naar handige tips om met ons hardloopleken te delen. Pen en papier bij de hand?

Hoe heb je je voorbereidt op Rokjesdagloop 2014?

“De winter voorafgaande aan de Rokjesdagloop 2014 had ik een blessure aan mijn knie, een zogenaamde ‘jumpersknee’. Ik had een tijd veel gelopen en mijn knie daardoor overbelast. Na een paar maanden rust kon ik weer langzaam beginnen met trainen, op onverharde paden. Begin maart liep ik na een half jaar rust weer mijn eerste wedstrijd en dat ging vrij goed. Daarna kon ik weer volop trainen en ik besloot eigenlijk pas de avond voor de Rokjesdagloop om mee te doen.”

“In februari trainde ik zo’n vier keer per week, een keer per week bij Loopgroep Hoorn. Deze training is vooral goed voor het verhogen van je snelheid omdat het een interval training is met veel tempowisselingen. Daarnaast is het gezellig om samen met anderen te trainen. Ook doe ik nog steeds één keer per week een langere loop van zo’n 10 à 12 km en twee kortere loopjes van ongeveer 30 á 45 minuten en probeer ik éénmaal per week naar de sportschool te gaan om krachttraining te doen. Dat is belangrijk, het zorgt ervoor dat ik minder snel blessures krijg.”

Doe je dit jaar ook mee?

“Deze winter heb ik rustig getraind, geen wedstrijden gelopen. Het gaat steeds beter en ik ga zeker weer meedoen aan de Rokjesdagloop. Dit zal een van mijn eerste wedstrijden van het seizoen zijn. In het voorjaar begin ik daar meestal mee en de laatste wedstrijd die ik loop is meestal de Damloop in september. De 45 minuten op de Rokjesdagloop van vorig jaar was geen toptijd. Ik vrees dat het wat sneller zal moeten om mijn titel te kunnen verdedigen. Maar dat geeft niet, ik heb er hoe dan ook heel veel zin in. Het is een erg leuke loop met een mooie, afwisselende route langs het water en door het Flevopark. In het park liepen wel loslopende honden, daar had ik een beetje last van omdat ik bang ben voor honden. En vorig jaar had ik geen rokje aan, dat vond ik achteraf wel jammer. Ik had er dan ook helemaal niet op gerekend dat ik zou winnen. Nu maar hopen dat het net zo’n mooie dag wordt als vorig jaar en dit jaar neem ik supporters mee!”

Let je ook op voeding?

“Ik eet veel groente en fruit, havermout, noten en probeer veel water te drinken. Suiker probeer ik te vermijden en ik ben matig met vet. Als aanvulling op mijn voeding slik ik magnesium en een multivitamine.”

Tips voor vrouwen die dit jaar voor het eerst meedoen?

“Wanneer je niet heel veel getraind hebt, kies dan niet voor een te lange afstand. Ga bijvoorbeeld voor een snelle 5 km dan met pijn en moeite de 10 km uit te lopen. Dat is beter voor je gezondheid en het voorkomt blessures. Zelf loop ik een enkele keer een 15 of 16 km wedstrijd. Omdat ik twee jonge kinderen heb die ook veel aan sport doen en een drukke baan heb als intern begeleider op een basisschool, richt ik mij daarom op de 10 km. Zorg ervoor dat je niet te snel start, versnellen kan altijd nog. Ben je goed getraind, dan kun je wat sneller starten en wat meer risico nemen. Het heeft geen zin om de week voorafgaande aan de wedstrijd nog zwaar te trainen. Kies liever voor voldoende rust zodat je fit en uitgerust aan de start staat. Veel mensen weten niet goed wat ze voor de wedstrijd moeten eten. Dat is ook wel lastig, maar ik adviseer in ieder geval geen dingen te eten die je gewoonlijk ook niet eet.”

Heb je een favoriet hardloopliedje, een handige app of kledingadvies?

“Als ik in mijn eentje train luister ik bijna altijd naar muziek. Regelmatig voeg ik nieuwe liedjes toe aan mijn Spotify lijst. Favoriete loopliedjes zijn o.a. ‘Go Your Own Way’ van Fleetwood Mac en ‘The Last Living Rose’ van P.J. Harvey. Tijdens wedstrijden leidt de muziek me juist weer af. Ik loop met een Suunto sporthorloge die ik soms bij trainingen en wedstrijden gebruik. Ik vind het ook heerlijk om zo nu en dan een ontspannen loop zonder horloge te doen. Kleding vind ik niet zo belangrijk, hoewel een comfortabele broek wel fijn is. Schoenen zijn wel weer heel belangrijk. Ik loop al een paar jaar met tevredenheid op schoenen van het merk Mizuno en na zo’n 1000 km koop ik nieuwe. Wedstrijden van maximaal 10 km loop ik op zogenaamde ‘wedstrijdschoenen’. Deze zijn heel licht en hebben nauwelijks demping. Op de 10 km scheelt dat toch bijna een minuut.”

Veel succes en tot op de Rokjesdagloop!

Rokjesdagloop

Doe ook mee. Schrijf je in voor Flair’s Rokjesdagloop en ontvang 15% korting! Door mee te doen bezorg je jezelf niet alleen een leuke en sportieve dag, je zamelt ook nog eens geld in voor Stichting MS Research.

Shoppen is altijd een goed idee