Je bent hier: Home > Health > Sneller fit met intervaltraining

Sneller fit met intervaltraining

Health
Sneller fit met intervaltraining

Als je al even bezig bent met hardlopen kun je misschien ook eens aan intervaltraining gaan doen. Deze vorm van training heeft namelijk veel voordelen! Zo zorgt het bijvoorbeeld dat je er uiteindelijk sneller door gaat lopen én helpt het om meer calorieën te verbranden. 

Wat is intervaltraining?

Bij dit type training gaat het erom dat je loopt met verschillende intervallen, dus met een hoge intensiteit (sneller) en lage intensiteit (langzamer). Door deze manier van trainen daag je je lichaam uit en kun je snel je conditie verbeteren. Als je sneller wilt gaan lopen is dit de manier! Bijkomend voordeel is dat je waarschijnlijk meer calorieën verbrandt omdat het meer van je lichaam vergt. Trouwens, deze manier van trainen is niet alleen geschikt voor hardlopen, maar bijvoorbeeld ook voor zwemmen en fietsen

Is het iets voor mij?

Pas als je al enige ervaring hebt met hardlopen kun je beginnen met intervaltraining. Het eist namelijk best wat van je lichaam. Een redelijke conditie (je kunt 3x per week 30 min aan één stuk door lopen in een rustig tempo) én goede hardloopschoenen zijn daarom onmisbaar. Bouw de intervaltraining rustig op om blessures te voorkomen, begin bijvoorbeeld met één keer per week en zorg voor een goede warming up. In principe kun je daarnaast gewoon blijven hardlopen met je normale schema.

Schema voor intervaltraining hardlopen

Het is bij intervaltraining belangrijk dat je goed bijhoudt wat je doet. Daarom is het op een loopband vaak makkelijker, maar buiten gaat het ook met een stopwatch of sporthorloge. Je kunt de intervallen afstemmen op tijd of op afstand, maar meestal is de tijd makkelijker bij te houden. Een ander voordeel van een loopband is dat je de snelheid makkelijk kunt instellen. Spring tijdens de pauzes op de zijkant van de band en spring er weer op als je verder gaat rennen.

Voorbeeld van een interval schema:

1. 30 seconden hardlopen (tussen 11 en 17 km/h)

2. 30 seconden wandelen/stilstaan

3. herhaal dit 10-15 minuten

Een andere manier van intervaltraining is om tijdens je normale hardlooprondje een paar keer iets te versnellen voor ongeveer 5 minuten. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, dus kijk welke manier van trainen het best bij jou past!

Shoppen is altijd een goed idee