Je bent hier: Home > Health > Ingeborg organiseerde Chatfone

Ingeborg organiseerde Chatfone

Health
Ingeborg organiseerde Chatfone

Ingeborg Schreuder (41, single) startte _[Chatfone](http://www.chatfone.nl/)_.

Chatfone is een landelijk chatnetwerk voor gemakkelijk en direct contact met overheidsinstanties. Een uniek initiatief dat nog nergens anders bestaat. Communiceren is een grote passie van Ingeborg die zelf doof is.

Wat is Chatfone precies?

Chatfone is een chatnetwerk voor overheid, politiek en publieke sector. De chatfone is bedoeld voor elke burger met online vragen aan de overheid, politiek en publieke sector. De aangesloten instanties kunnen online vragen van hun bezoekers opvangen en naar elkaar doorschakelen. Je kunt dus een chat starten met www.bedrijvenloket.nl en doorgeschakeld worden per chat naar de regionale bedrijvenloket in Groningen bijvoorbeeld.
Andere deelnemers zijn o.a de bibliotheek, de VVV, de Open Universiteit, de gemeenteraad van en in Groningen en De Dienst Wonen van de gemeente Amsterdam. Evenals de dienst Regelingen van het ministerie van LNV. Op de rol staat de landelijke vereniging van bibliotheken, TNO en nog meer instanties.

Waarom ben je met dit initiatief gestart?

Ik ben een communicatiedier pur sang, met ervaring in de online media en zie slimme internettechnolgie als een middel tot publieksvriendelijke informatie en communicatie. Daarnaast ben ik door mijn doofheid extra gemotiveerd. Chatten vergroot mijn wereld. En als je dan weet dat ik niet kan bellen, is de link naar mijn passie snel gelegd: online communicatie. 


Internet is het populairste zoekmedium, het is ook steeds meer het communicatiemiddel voor contact met de overheid of publieke sector. Waar je bij e-mail maar moet afwachten wanneer je antwoord krijgt, heb je met chatten via Chatfone direct contact.

Direct contact krijgen met de overheid is erg fijn, want er heerst nog wel eens ‘de kastje naar de muur mentaliteit’. Niets zo lastig als wachten op antwoord op je e-mail of een halve dag vrij moeten nemen voor een bezoekje aan een gemeentelijk loket. Met het concept van chatten, gemeentebreed en dwars door een organisatie of ketencommunicatie  lukt dat wel aardig. Het is en blijft high tech met human tough: mensen verbinden met mensen, verrassend gemakkelijk communiceren.
Ik wil smoesjes voorkomen: samenwerken en gesprekken doorschakelen met een, of vooruit twee muisklikken moet volstaan om online vragen aan de overheid op te vangen.
Stel dat je zorg wilt aanvragen voor je oude moeder, dan begin je een chat met de WMO chatservice van je gemeente. Voor een maaltijdverstrekkingsservice kun je dan worden doorgeschakeld, je hoeft daarbij niet opnieuw je verhaal te doen.  Stel nu dat je ook nog informatie nodig hebt en liever nog hulp bij de aanvraag van een persoonsgebonden budget, dan word je gesprek opnieuw doorgeschakeld naar de betreffende instantie. 
Binnen een chatsessie kun je dus rustig al je vragen laten beantwoorden door verschillende afdelingen van verschillende organisaties op verschillende locaties.  We realiseren dus eigenlijk één e-loket voor contact met overheid.  

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen?

Zoals dat met alle goede ideeën gaat: spontaan bij een kopje thee in het Newscafe van Groningen! Ik sprak daar met Martin Borman, toen nog werkzaam bij de gemeente Groningen en inmiddels mijn zakenpartner. Twee dagen na het gesprek had ik een bedrijf en een week later mijn eerste formele opdracht.

Hoe belangrijk is het voor jou persoonlijk om goed te kunnen communiceren? En hoe speelt internet daarbij een rol?

Voor mij is het minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan voor mensen die goed kunnen horen. Mijn doofheid brengt natuurlijk beperkingen met zich mee. Ik heb daar juist mijn kracht van weten te maken. Ik wist al jong: wat ik ook zou worden later, die handicap blijft. Dus dan wil ik iets doen waar ik goed in ben; communicatie.

Internet is pure magie. De wereld kwam binnen mijn bereik, het maakte me nóg onafhankelijker.

Voor wie is Chatfone bedoeld?

Online communicatie is voor élke gebruiker bedoeld. Wie een vraag heeft aan de overheid kan gaan chatten met de aangesloten abonnees van Chatfone. Het laagdrempelige karakter van chatten maakt dat mensen vaak meerdere keren terugkeren: een muisklik en je weet het antwoord op je vraag.  Daarnaast is het voor iedereen met een auditieve handicap zeker helemaal gemakkelijk. Dat je een handicap hebt is daarbij niet relevant (hooguit interessant) op het moment van chatten. Hier zie je weer het onafhankelijke karakter van internet in terug. Iedereen gebruikt het, kent het.

Jij zit zelf ook achter de chat. Leidt het feit dat je doof bent weleens tot misverstanden?

Zeker, het leidt wel eens tot misverstanden die het vaak goed doen bij mijn team. Mensen die vragen tijdens het chatten om te bellen met het (overigens horende) team worden erop gewezen dat we niets voor niets een online communicatiebedrijf hebben, vervolgens gaan we rustig verder met chatten zodat het aandachtspunt blijft bij waar het om gaat; direct contact.  In mijn persoonlijke geval geldt: ik heb standaard een boodschap op mijn gsm waarin wordt uitgelegd dat je me niet kunt bellen. Echt niet. Dat je me wél kunt mailen, smsen of faxen èn dat boodschappen logischerwijze niet worden afgeluisterd. Als mensen toch blijven aandringen om mij te kunnen bellen terwijl ze al met me chatten zeg ik rustig dat het helaas niet mogelijk is omdat het simpelweg niet kan. En als laatste laat ik vallen dat ik doof ben. Je kunt ze dan zien blozen aan de andere kant.  Je moet mensen natuurlijk een beetje op weg helpen, dus ik grap vaak dat ik ze direct bel zodra de wonderbaarlijke genezing is ingetreden!

Meer info:

Wil je meer weten over Chatfone? Kijk dan hier.


Shoppen is altijd een goed idee