Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Ik wil rust creëren.

Ik wil rust creëren.

Health
Ik wil rust creëren.

Eni (30): Ik zoek rust maar heb zoveel aan mijn hoofd, dat het gewoon niet lukt.

Ik werk 5 dagen op een kinderdagverblijf, doe een thuisstudie, om de 2 weken komt mijn stiefdochter, ik woon in een klein huis waardoor ik weinig privacy heb en ook heb ik amper tijd om huiswerk te maken. Verder doet mijn partner niets met mij, kan ik me niet ontspannen, ben ik degene die iedere dag kookt en andere huishoudelijke taken op zich neemt, zijn mijn opa en oma overleden en mis ik ze enorm, is mijn moeder depri, zijn mijn broer en zijn vriendin net uit elkaar en moeten we ons verkopen. Kortom: hoe zorg ik voor meer rust want mijn hoofd zit vol!

Coach Willemijn
Wanneer ik je vraag lees, voel ik al de onrust die je momenteel in je leven hebt. Er is teveel te doen en te verwerken en je ervaart te weinig tijd. Je hoofd en lijf schreeuwen om rust en tijd voor jezelf. Zo kan je niet verder. Het is tijd naar jezelf te gaan luisteren en deze tijd te creëren!

Coaching
Je hebt op dit moment in je leven niet alleen te maken met verplichtingen waar je aan moet voldoen, maar ook het nodige te verwerken. Het is belangrijk jezelf serieus te gaan nemen. Hoe kan je dat doen?

Plannen/prioriteiten

Een spreekwoord dat je vast wel kent is: geen tijd bestaat niet, geen prioriteit wel. En nu je zoveel aan je hoofd hebt, is het zaak jezelf prioriteit nummer één te maken. Welke verplichtingen zijn echt noodzakelijk door jou te vervullen en welke kan je even laten of bijvoorbeeld uitbesteden? Wat zijn de mogelijkheden? Overleg met je leidinggevende, familie, vrienden, partner enzovoorts.

Het kan soms helpen een weekschema te maken. Hierop kan je invullen wat je allemaal moet doen in een week en wanneer dit kan. Zo kan je erachter komen dat je bijvoorbeeld teveel taken hebt of dat de taken niet handig gepland zijn enzovoorts. Soms zal je dingen moet laten vallen. Beslis voor jezelf wat nu belangrijk voor je is en waar je je energie in wilt steken en laat de rest vallen.

Aangeven wat je nodig hebt

Wanneer je erachter bent wat je nodig hebt, zul je de andere belangrijke personen in je leven hiervan op de hoogte moeten stellen.

Je schrijft dat je partner niets moet jou doet. Bedoel je hiermee dat je behoefte hebt aan tijd met zijn tweeën of hulp van hem? Heb je dit al met hem besproken? Wees eerlijk, tegenover anderen en tegenover jezelf: het is teveel en je hebt dringend behoefte aan rust. Dit is niks om je voor te schamen, het is juist volwassen aan te geven waar je behoefte aan hebt en op tijd verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid te nemen.

Zo te lezen heb je veel zorgen over je familieleden. Wanneer familieleden problemen hebben is het heel menselijk voor ze klaar te willen staan. Maar wanneer je zelf merkt dit niet meer aan te kunnen, kan het goed zijn dit aan te geven bij je familie. Is dit mogelijk voor je. Misschien heb je nog meer familie en vrienden waar ze op terug kunnen vallen? Zo niet, kan je ze verwijzen naar hun huisarts. Deze kan ze vertellen waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor en hulp. Zo creëer jij tijd voor jezelf om je eigen leven op orde te kunnen brengen.

Verwerken en tijd voor jezelf nemen
Verwerken van nare levensgebeurtenissen kost tijd. Het is belangrijk deze tijd te nemen. Ook als dit betekent dat je dan een tijd minder kan werken of minder tijd voor anderen hebt. Je klinkt als een sociaal persoon die graag voor anderen klaar staat. Maar sta je ook klaar voor jezelf?

Tips
Neem jezelf serieus. Het is erg belangrijk tijd voor jezelf te gaan maken en je rust te gaan nemen.

Plan
– Kijk of je in je huis een plekje voor jezelf kunt maken. Al is het maar een plank in de boekenkast. Het is belangrijk een plekje voor jezelf te hebben. Misschien kan je de studeer of kleedkamer iedere avond van 7 tot half 8 reserveren. Doe in deze tijd waar jij behoefte aan hebt. Dit geeft je rust en tijd je zaken op een rijtje te krijgen.

– Blijf goed voor jezelf zorgen. Gezond eten, sporten en voldoende slaap schieten er vaak bij in wanneer je druk bent. Terwijl dit erg belangrijk is om je drukke leventje vol te kunnen houden. Bezuinig hier dus niet op!

-Wat vond je vroeger prettig om te doen? Hoe ontspande je je het liefst? Kijk of je dit weer in je leven kan brengen. Wees lief voor jezelf. Je werkt heel hard en hebt dus ook ontspanning en leuke dingen verdiend! Hoe beloon je jezelf graag?

Tussen je werkzaamheden door kleine momentjes van ontspanning nemen, kan ook al erg helpen. Kan je bijvoorbeeld in je pauze op het kinderdagverblijf even alleen zijn? Een rondje wandelen of een paar ontspannende lichaamsoefeningen doen kunnen je helpen de rest van de dag weer meer ontspannen te zijn. Ontspannende lichaamsoefeningen zijn op internet gratis te vinden.

– Onderneem actie en neem je leven onder de loep. Wanneer je merkt dat het jezelf niet lukt actie te ondernemen of na een paar maanden je situatie niet verbeterd, kan je overwegen professionele hulp in te schakelen. Dit is niks om je voor te schamen. Je huisarts kan je precies vertellen hoe dit in zijn werk gaat en inschatten wat je nodig hebt. Wanneer je dit eng vind of geen tijd hebt door fulltime werk bijvoorbeeld, kan je e-coaching overwegen

Shoppen is altijd een goed idee