Je bent hier: Home > Health > Hydrateer je lichaam!

Hydrateer je lichaam!

Health
Hydrateer je lichaam!

Hoe zorg je dat je genoeg vocht binnenkrijgt?

De dagen worden langer, het zonnetje schijnt vaker en het is fijner om naar buiten te gaan. Veel Nederlanders trekken de hardloopschoenen aan of stappen op de mountainbike. Maar hoe zorg je dat je vochtbalans op pijl blijft? In de zomer worden jaarlijks veel mensen met uitdrogingsverschijnselen binnengebracht. Met de volgende tips kun je dit voorkomen.

Wat moet je drinken?
Er zijn een aantal redenen waarom water erg gezond is. Het reinigt je lichaam en zorgt dat je gehydrateerd blijft. Houd je hier niet zo van? Voeg dan eens wat munt, of een schijfje citroen of limoen toe. Sommige sporters drinken graag een sportdrankje. Onderzoekers hebben hier verschillende meningen over. Bij hele fanatieke sporters worden ze soms aangeraden, maar in principe is het drinken van water voldoende. Bovendien zitten er vaak veel calorieën in sportdrankjes.

Wat moet je niet drinken?
Alcohol, frisdrank, energiedrankjes en water met bubbels kun je beter niet drinken tijdens het sporten. Suikerrijke en bruisende dranken kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en maagkrampen. Alcohol droogt je lichaam uit. Als je een avondje gaat stappen, zorg dan dat je regelmatig een glaasje water drinkt. Het is nooit verstandig om voor het sporten alcohol of ijskoude dranken te drinken.

Wanneer moet je drinken?
Het is verstandig om voor, tijdens en na het sporten te drinken. Het beste kun je telkens een paar slokjes nemen. Wanneer je wacht met drinken tot je echt dorst krijgt, is het vaak al te laat. Dan is je lichaam meestal al een beetje uitgedroogd. Optijd hydrateren is dus belangrijk!

Drink jij genoeg water?

Shoppen is altijd een goed idee