Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Hup, van de bank en in je sportschoenen!

Hup, van de bank en in je sportschoenen!

Health
Hup, van de bank en in je sportschoenen!

Hoe zorg je ervoor dat je jezelf van de bank weet te krijgen en hup, je sportschoenen aantrekt? Deze tips helpen je op weg!

Leg je telefoon weg

Lees je dit op je telefoon? Grote kans van wel. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een gemiddeld persoon zo’n 2 tot 3 uur per dag met zijn/haar mobiele telefoon bezig is. Dat is toch eigenlijk best absurd? Gewoon even wat minder swipen, liken en posten, en je hebt al snel 3 uur in de week sporttijd erbij.

Zorg voor afwisseling

Als je steeds hetzelfde doet kan het nog wel eens gaan vervelen. Wissel dus af. Sport de ene dag wat intensiever, maak de volgende dag een wandeling of een klein fietstochtje. Hoe meer je afwisselt, hoe minder snel je spieren wennen aan het type beweging. Dit kan als voordeel hebben dat je meer progressie boekt en dat zorgt weer voor motivatie en plezier.

Stel een realistisch doel

Zorg ervoor dat jouw doelstellingen realistisch zijn. Je raakt van 5 minuten hardlopen geen 10 kilo kwijt. En 1 keer sporten in de week geeft je ook geen vrijbrief voor die pizza Calzone of de Burger King. Overleg met je trainer wat een realistisch doel is voor jouw conditie. Op die manier blijft het altijd leuk omdat je het doel ook echt kan bereiken.

Zoek een groepstraining

Samen sporten maakt het ook nog eens leuker om te trainer. Hierdoor is de sportactiviteit een stuk gezelliger en je hebt er zo een paar nieuwe vrienden bij. En… dat is weer een mooie stok achter de deur om in beweging te blijven.

Laat de sportschool links liggen

Buiten sporten is net Prozac: dikke kans dat je een enorm geluksgevoel krijgt van frisse lucht inademen en in de natuur lopen. Dat komt door de endorfine (‘gelukshormoon’) die je lichaam aanmaakt als je actief buiten bezig bent. Het speelt zich dus af in je hoofd, maar het resulteert in een betere training voor je lichaam. Als je je blij voelt, heb je zin om fanatieker te sporten. En je wordt er blijer van dan in een sportschool hangen.

Geduld wordt beloond

Begin rustig, je gespierde buurvrouw of slanke tante zag er ook niet van de één op de andere dag zo goed uit. Begin bijvoorbeeld met 2 keer 5 minuten (rustig) hardlopen in de week. Je zal merken dat het vanzelf beter gaat en dat je het al snel langer dan 5 minuten kunt volhouden. En dan wordt het meteen leuk!

Beloon jezelf

Ja, je mag jezelf best belonen als je hebt gesport. Je hebt je niet voor niets van die comfortabele bank gehesen toch?! Heb je deze week jouw doelstellingen qua sport weer gehaald, wees dan trots op jezelf. Beloon jezelf bijvoorbeeld met iets waardoor je jezelf motiveert om de doelstelling volgende week weer te behalen. Chocolade mag!

Maak kans op een jaar gratis sporten

Kom van die bank, ga naar buiten en post een selfie met hashtag #BuitenSportBikkel2016 op de website van Out2Move en maak kans op een jaar lang gratis sporten.

De komende weken schrijft Maarten Borgers van Out2Move iedere woensdag een gastblog voor Flair. Tot volgende week!
Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee