Je bent hier: Home > Health > Hulp bij het werken aan je gewicht

Hulp bij het werken aan je gewicht

Health
Hulp bij het werken aan je gewicht

Wil je werken aan een gezonder gewicht, maar weet je niet hoe? Er is hulp!

Als je streeft naar een gezonder gewicht, weet je waarschijnlijk best dat gezond eten en meer bewegen heel belangrijk zijn. Maar wat is dan een gezond voedingspatroon en welke manier van bewegen past bij jou? Zorgverzekeraar CZ kan je daarbij helpen.

De website www.cz.nl/overgewicht is een handig startpunt. Hier vind je veel informatie over overgewicht. Tips om zelf af te vallen, wat CZ kan betekenen voor je en op welke vergoedingen je recht hebt.

Ook zijn op deze site diverse steuntjes in de rug te vinden:

Calorieteller
Als je gezonder probeert te eten, is het handig om even op te kunnen zoeken hoeveel calorieën er in een bepaald voedingsmiddel zitten. Dat kan met de CZ Calorieteller. Die is te vinden op www.cz.nl/overgewicht-cz-calorieteller, maar je kunt hem ook op je mobiele telefoon gebruiken via http://m.cz.nl/ct. Handig als je bijvoorbeeld twijfelt tussen rijst en aardappelen!

Online deskundigen
Als je verzekerd bent bij CZ, kun je gratis mailen met online deskundigen op het gebied van overgewicht. Op www.cz.nl/overgewicht-advies-via-e-mail vind je bijvoorbeeld een diëtist, (sport)fysiotherapeut en een psycholoog. Binnen twee werkdagen krijg je antwoord op je vraag.

Vergoedingen
In bepaalde gevallen heb je recht op vergoeding van bijvoorbeeld dieetadvisering of psychologische ondersteuning. Vanuit de aanvullende verzekering kan daarnaast bijvoorbeeld ook voedingsadvies, sportmedisch advies of een beweegprogramma worden vergoed.

Dieetcoach
In de meeste gevallen betekent blijvend afvallen dat je je leefstijl moet veranderen. Dit lukt je natuurlijk niet in één dag. De CZ Dieetcoach kan je hierbij helpen: een (voor CZ-verzekerden gratis) online programma waarbij je in twaalf weken leert hoe je op je gewenste gewicht komt en minstens even belangrijk, ook blijft.

“Eerst wordt je zogenaamde BMI bepaald, de verhouding tussen lengte en gewicht”, vertelt Inge de Jong, medewerker van de Dieetcoach die mensen per e-mail en telefonisch begeleidt. “Als iemand vervolgens een profiel aanmaakt, wordt aan de hand van diverse gegevens, zoals de middelomtrek, een streefdoel bepaald. Vervolgens krijgt de deelnemer iedere week opdrachten. Ook kan hij of zij allerlei tips en informatie vinden op de website.”

De vraag die het meest voorkomt is hoe mensen kunnen afvallen. “We adviseren iedereen om niet aan crashdiëten te beginnen, waarbij je in korte tijd veel gewicht verliest. Want uiteindelijk val je dan weer terug in je oude leefstijl en kom je weer op je oude gewicht uit”, zegt Inge. “Ons advies is om op een verantwoorde manier af te vallen, door gezonder te eten en meer te bewegen. We adviseren mensen ook vaak om een eetdagboek bij te houden, zodat ze kunnen zien wat ze eten en wat ze het beste kunnen veranderen.”

Er gaan genoeg fabels rond over diëten en afvallen. “De meeste mensen denken dat je alleen af kunt vallen door honger te lijden. Dat is absoluut niet zo. Het gaat er alleen om dat je de juiste dingen eet. Neem bijvoorbeeld ’s avonds bij de koffie een volkorenkoekje, in plaats van een roombotersprits. Of eet komkommer en worteltjes, in plaats van chips”, adviseert Inge.

Shoppen is altijd een goed idee