Je bent hier: Home > Health > Je hormonen in balans brengen: zo doe je dat

Je hormonen in balans brengen: zo doe je dat

Health
Je hormonen in balans brengen: zo doe je dat

Hormonen zijn enorm belangrijk voor het functioneren van je lichaam. Als ze uit balans zijn, kunnen ze je echter aardig in de weg zitten. Gelukkig zijn er manieren om je hormonen in evenwicht te brengen zonder pillen of andere medicijnen.

Als je hormonen uit evenwicht zijn, kun je last krijgen van verschillende klachten. Hieronder hebben we op een rijtje gezet welke klachten samenhangen met welke hormonen:

  • Hoog oestrogeen: veranderingen in je slaappatroon, veranderingen in gewicht en eetlust, stress, tragere stofwisseling
  • Laag oestrogeen: onregelmatige menstruatie, stemmingswisselingen, laag libido, onvruchtbaarheid
  • Laag progesteron: PMS, depressie, onvruchtbaarheid, schildklierproblemen, overgangsklachten
  • Laag testosteron: spierverlies, gewichtstoename, vermoeidheid, stemmingswisselingen
  • Hoog ghreline: verhoogde eetlust, trek in zoet, gewichtstoename
  • Insuline-resistentie: snel moe, trek in zoet, buikvet, moeite met afvallen, erge dorst, veel plassen
  • Leptine-resistentie: grote eetlust, geen zin in bewegen, overgewicht, moeite met afvallen
  • Hoog cortisol: trek in zoet, gewichtstoename, buikvet, slecht slapen, vermoeidheid, verminderde weerstand, veranderingen in je bloeddruk, laag libido, nervositeit, negatieve stemming, maag- en darmklachten, rugklachten, hoofdpijn
  • Groeihormoontekort: buikvet, minder spiermassa, sneller moe, zwakkere botten, slechtere concentratie

Eet meer gezonde vetten

Ons lichaam heeft verschillende soorten vetten nodig voor de aanmaak van verschillende hormonen, zoals oestrogeen, testosteron en progesteron. Denk aan omega 3-vetzuren, maar ook verzadigde vetten en cholesterol. Zet dus wat vaker gezonde vetten op je menu als je een gezonde hormoonbalans nastreeft. Goede bronnen van deze vetten zijn:

  • Kokosolie
  • Kokosmelk
  • Avocado
  • Wilde zalm
  • Grasgevoerde boter
  • Eieren
  • Extra vierge olijfolie
  • Hennepzaad

Ongezonde vetten, zoals transvetten en bewerkte plantaardige oliën, laat je het beste staan. Deze belasten je namelijk lichaam en daarmee een gezonde hormoonproductie. Ook omega 6-vetzuren – zoals in zonnebloemolie en maisolie – kun je beter vermijden als je je hormonen in balans wilt brengen. Deze vetzuren krijgen we al meer dan voldoende binnen.

Verminder stress

Je bijnieren kunnen overbelast raken als je te veel stress ervaart. Op zijn beurt kan dit verschillende hormonen uit balans brengen, zoals groeihormoon, cortisol en progesteron. Om het evenwicht te herstellen, zorg je het beste voor meer ontspanning. Voor meer ontspanning zorg je door vaker pauze te nemen, lekker naar buiten te gaan, met een vriendin af te spreken, wat vaker je hardloopschoenen aan te trekken en ademhalingsoefeningen te doen. Ook massage, mediatie en yoga helpen om stress te bestrijden en daarmee hormonale disbalans tegen te gaan. Net als een paar druppeltjes etherische olie van lavendel, sandelhout of salie in bad of op je hoofdkussen.

Duik op tijd je bed in

Je hormonen werken volgens een strak schema. Zo stijgt en daalt het niveau van het stresshormoon cortisol in je lijf volgens een dagelijks patroon. Rond middernacht is het niveau het laagst, zodat je goed kunt slapen. Als je steeds te laat naar bed gaat, krijgt je lichaam nooit echt een pauze van de vecht-of-vluchtreactie die samenhangt met cortisol. Een slaaptekort is dan ook één van de belangrijkste oorzaken van een hoog cortisolniveau en de bijbehorende klachten.

Gezond eetpatroon

Een gezond voedingspatroon helpt om het leptine-hormoon in balans te brengen, waardoor leptine-resistentie vermindert. Zo’n eetpatroon bestaat eruit dat je alleen eet als je trek hebt en geraffineerde suikers en andere snelle koolhydraten vermijdt. Door gezond te eten wordt je lichaam bovendien gevoeliger voor insuline, waardoor insuline-resistentie afneemt. Door niet met een volle maag naar bed te gaan, maak je bovendien optimalere hoeveelheden groeihormoon aan.

Neem probiotica

Probiotica zijn gezonde bacteriën die de productie van belangrijke hormonen kunnen verbeteren. Denk aan insuline, ghreline en leptine. Probiotica vind je in gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, zuurkool en kefir. Voeg voeding met probiotica vooral toe aan je eetpatroon als je je eetlust wilt verminderen. Naast gezonde bacteriën helpen eiwitten je ook om dit voor elkaar te krijgen.

Lees ook
Waarom diëten niet werken: 5 verrassende redenen

Start de dag met een eiwitrijk ontbijt

Een eiwitrijk ontbijt helpt om het hongerhormoon ghreline in evenwicht te brengen. Door te kiezen voor een eitje of yoghurt als start van de dag, maak je namelijk minder van dit hormoon aan. Zo werk je op een natuurlijke manier aan het verminderen van een hoog ghreline-niveau.

Voeg maca toe aan je eetpatroon

Er zijn aanwijzingen dat het knolgewas maca helpt om een te hoge of te lage oestrogeenspiegel in balans te brengen. Als je oestrogeen uit balans is, kan het dus een goed idee zijn om maca aan je eetpatroon toe te voegen. Je vindt het als poeder in de (biologische) supermarkt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Annemiek (Puur Figuur| Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee