Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Heb je de hele tijd een hongergevoel tijdens je ongesteldheid? Hierdoor komt het

Heb je de hele tijd een hongergevoel tijdens je ongesteldheid? Hierdoor komt het

Heb je de hele tijd een hongergevoel tijdens je ongesteldheid? Hierdoor komt het

Je herkent het vast wel, die enorme cravings naar snacks vlak voor of tijdens je menstruatie. Dat mégahongerige gevoel als je thuis komt van je werk en dat je het liefst de hele voorraadkast leeg wilt eten. Maar hoe kan het eigenlijk dat je zo’n extra hongergevoel krijgt tijdens je ongesteldheid? Dokter Shahzadi Harper en diëtisten Valerie Agyeman RD vertellen hier meer over.

Hongerig

Dokter Harper vertelt dat het volkomen normaal is om extra hongerig te zijn als je ongesteld bent of moet worden. Ze zegt: ”Je progesteronhormoon is dominanter tijdens dit deel van je cyclus, terwijl je oestrogeenspiegel afneemt.” Dit verklaart ook waar de welbekende moodswings vandaan komen. Je bent nou eenmaal sneller moe en gevoeliger.

Als het om snacken gaat, vertelt Harper al haar patiënten dat ze zich niet schuldig hoeven te voelen als ze meer willen eten dan normaal. Harper zegt: “Ik adviseer mijn patiënten om het schuldgevoel te negeren als het om eten gaat en dat ze gewoon kunnen snacken als ze daar zin in hebben. Als het hongerige gevoel maar niet de gehele cyclus aanhoudt, want dan kan het te maken hebben met een overactieve schildklier.”

Lees ook
Seks tijdens je ongesteldheid; yay or nay?

Snacken

Diëtiste Agyeman zegt dat het hongerige gevoel en het snacken normaal is. “Tijdens de ‘premenstruele’ fase bereidt je lichaam zich voor op je volgende menstruatie door het baarmoederslijmvlies op te bouwen en te verdikken. Deze fase vereist een grotere vraag naar energie afkomstig van voedingsstoffen en voedsel om het baarmoederslijmvlies te helpen herstellen”, vertelt ze. “Vrouwen hebben meer vetten en koolhydraten nodig in deze periode en later kan het PMS (premenstrueel syndroom, psychische en lichamelijke klachten afhankelijk van de menstruatiecyclus, red.) voorkomen.”

Volgens Agyeman zijn er ook bepaalde soorten voedsel die impact hebben op je humeur en energielevel. “Als je je lichaam de hele maand lang voedt met voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen, ga je de goede kant op” legt ze uit. “Eet vaker meergranen, magere eiwitten, fruit, groenten, zaden, noten en peulvruchten. Ga voor snacks zoals groenten met hummus, meergranencrackers, popcorn, hüttenkäse, een appel met pindakaas of Griekse yoghurt met honing en bessen. En tijdens die buien dat je het liefst heel de voorraadkast wilt leegeten? “Het is oké om chips of koekjes te eten als je je daardoor goed voelt.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Cosmopolitan | Beeld: GettyImages