Je bent hier: Home > Health > Hoeveel mag ik nu eten per dag?

Hoeveel mag ik nu eten per dag?

Health
Hoeveel mag ik nu eten per dag?

Fleur (40): Ondertussen weet ik niet meer wat een normaal eetpatroon is. Het lijkt alsof ik alleen maar meer trek krijg nu ik ouder word.

Vroeger nam ik geen ontbijt en had ik aan 2 boterhammen genoeg als lunch. Nu wordt alles steeds meer, en ik verbrand het ook niet meer. Dus ik word elk jaar dikker. Wat is nou normaal? Hoeveel boterhammen met welk beleg etc.? En wat mag ik nog snoepen per dag? Ik zou het graag zo duidelijk mogelijk weten, want ik snap het niet meer. Ik ben 40 jaar, 1.70 m en weeg 68 kg.

Coach Anja
Dat je niet de enige bent die hiermee worstelt, blijkt wel uit het feit dat het Voedingscentrum nog niet zo lang geleden op hun site een ‘Hoeveel per dag’ applicatie heeft gezet. Die vind je hier >>>

Zo kom je te weten dat een vrouw van 40 jaar per dag voldoende heeft aan
– 2 ons groente
– 2 stuks fruit
– 200 g / 4 opscheplepels aardappels, pasta, rijst of peulvruchten
– 6 sneetjes brood
– 1,5 plak kaas
– 450 ml zuivel (dat zijn ong. 2 glazen en 1 toetje)
– 100 tot 125 g vlees(waar), kip, vis, eieren of vleesvervanger
– 1 eetlepel bak/braadproduct, bijv. olie
– 30 g margarine of halvarine (dat is normaal besmeerd op elk sneetje)
– 1,5 – 2 liter vocht per dag, inclusief melk, thee, koffie etc.

Coaching
Als je een normaal, actief dagpatroon hebt, zijn deze hoeveelheden prima geschikt. Ben je wat minder actief (doe je bijv. zittend werk) dan zou je wat minder kunnen nemen. Ben je juist erg actief, sport je bijv. veel, dan mag er best een boterham bij op je sportdag. Je kunt deze hoeveelheden zo verdelen over de dag, zoals jij dat prettig vindt. Misschien ben je niet zo’n grote eter ’s morgens of heb je juist met de lunch veel honger. Zorg in ieder geval altijd dat je dag 3 grote eetmomenten heeft en 3 kleine, waarop je bijv. een stuk fruit neemt.

Tips
Als je gezond wil afvallen, kan je dat doen door dezelfde hoeveelheden te eten, maar van producten de magere varianten te kiezen. Neem dan bijv. halvarine i.p.v. margarine, 20+ kaas i.p.v. volvette en rosbief in plaats van gehakt. Zorg ook dat je goed drinkt, zodat je minder gauw geneigd bent om te gaan snoepen. Schroef ook je bewegingspatroon op. Probeer ervoor te zorgen dat je elke dag tenminste 30 minuten volledig actief bent.

Plan
– Eet elke dag de basishoeveelheden, pas ze eventueel aan als je actiever of minder actief bent
– Kies magere varianten van de producten
– Wees elke dag tenminste 30 minuten actief

Shoppen is altijd een goed idee