Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > In een koningsdagroes met een oranje tompouce? Zóveel calorieën zitten er in dit royal gebakje

In een koningsdagroes met een oranje tompouce? Zóveel calorieën zitten er in dit royal gebakje

In een koningsdagroes met een oranje tompouce? Zóveel calorieën zitten er in dit royal gebakje

Tja, met je vriendinnen rollend en tollend over de grachten, met het hele gezin naar de kermis of met je kids struinen over een vrijmarkt zit er ook deze Koningsdag nog niet in. Gelukkig valt er ook in eigen huis genoeg te beleven op de tweede coronaproof 27 april uit de Nederlandse geschiedenis. Een musthave voor de juiste sfeer in huis is natuurlijk wel de all-time favourite oranje tompouce, waar je er als troost dit jaar stiekem best nóg eentje van mag eten. Want – verrassing! – zo slecht blijkt het gebakje helemaal niet te zijn!

Calorieën oranje tompouce

Een oranje tompouce; hij hoort er bij en is natuurlijk één van de smakelijkste Koningsdag-snacks, maar er meer dan één van eten, dat doen de meesten niet. Hij oogt dankzij die dikke laag room en de glimmende laag glazuur immers als een giga caloriebom, maar wat blijkt: schijn bedriegt! Het gebakje is immers een stuk minder ongezond dan-ie lijkt.

Prima alternatief

Als we het gebakje – dat we misschien slechts enkele keren in een jaar eten bij speciale gelegenheden – vergelijken met enkele andere happen die we vel regelmatiger naar binnen schuiven, staan we versteld. Eet jij als tussendoortje bijvoorbeeld dikwijls een ‘o zo gezonde’ eierkoek? Dan zou je die best eens kunnen vervangen door een tompouce, die verrassend genoeg net minder calorieën bevat dan de favoriete snelle hap van Sonja Bakker. Verwen jij jezelf iedere zondag met een zalige verse croissant? Ook in plaats daarvan een tompouce eten blijkt qua calorieën geen domme keuze.

Op een rij

In 100 gram tompouce zitten 324 calorieën (het gemiddelde gewicht van een tompouce: 80-100 gram)
In 100 gram eierkoek zitten 327 calorieën (het gemiddelde gewicht van een grote eierkoek: 75 gram)
In 100 gram croissant zitten 478 calorieën (het gemiddelde gewicht van een luxe croissant: 90 gram)

Per 100 gram vergeleken

Ook zitten in een eierkoek en croissant gemiddeld flink meer koolhydraten dan in een tompouce: 65 en 50,3 gram tegenover 36,4 gram. De tompouce is echter wel vetter dan een eierkoek, maar ook op dit gebied wint de croissant: 17,7 gram voor de tompouce tegenover slechts 3,5 gram voor de eierkoek en 26,3 gram voor de croissant. Qua suikergehalte doet de croissant het wel beter dan de rest: er zit slechts 2,7 gram in het luchtige broodje, terwijl de tompouce het met 19,8 gram en de eikerkoek met 28 gram moeten doen.

Lees ook
Wow: het aantal calorieën in een toefje slagroom is dus helemaal niet zo hoog als je denkt

Eten zonder schuldgevoel

Oké, echt ‘gezond’ kunnen we geen van de drie noemen, maar zó megaslecht als we dachten dat – in dit geval – een tompouce zou zijn, is-ie absoluut niet. Dus als er deze koningsdag onverwachts een overgebleven oranje tompouce naar je lonkt, kun je daar prima zonder schuldgevoel je tanden in zetten.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Voedingscentrum, Libelle | Beeld: Getty

Shoppen is altijd een goed idee