Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Hoe gezond of ongezond is het om elke dag hetzelfde te eten bij het ontbijt of lunch?

Hoe gezond of ongezond is het om elke dag hetzelfde te eten bij het ontbijt of lunch?

Hoe gezond of ongezond is het om elke dag hetzelfde te eten bij het ontbijt of lunch?

Gevarieerd eten, dat doen de meeste mensen niet. Vaak ontbijten we met een boterham met hagelslag, een cracker met kaas of met yoghurt met muesli. Maar is het eigenlijk wel gezond om elke dag hetzelfde te eten bij het ontbijt of lunch? Diëtist Desiré van der Kruk legt het uit. 

Gevarieerde maaltijden

We weten inmiddels allemaal wel dat het belangrijk is om gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Met het avondeten is dit ook vaak geen probleem, maar met het ontbijt en de lunch wil dit nog wel eens een probleem worden. Dat is helemaal niet zo vreemd, want voor deze twee maaltijden nemen we vaak niet de tijd. Een snelle boterham met kaas is dan gewoon erg makkelijk. Volgens Desiré neigen we vaak naar dezelfde maaltijd, omdat we simpelweg gewoontedieren zijn. “Tegenwoordig variëren Nederlanders wel meer dan vroeger. Er komen ook steeds meer verschillende producten op de markt. Maar over het algemeen eten veel mensen elke dag hetzelfde.”

Voldoende voedingsstoffen

Elke dag ontbijten met een cracker en lunchen met een broodje kaas is niet echt gevarieerd dus. Maar is het dan ook meteen ongezond? Desiré zegt van niet: “Bepaalde voedingsmiddelen, zoals zuivel en volkorengranen, hebben we in grote hoeveelheden nodig. Daarom is het niet zo erg om elke dag brood of yoghurt te eten.” Wat wél belangrijk is, is wat je op de boterham of door de yoghurt heen doet. “Zoet beleg, zoals hagelslag of chocoladepasta eet je meer voor het lekkere. Daar zitten maar weinig voedingsstoffen in. Als je dat graag eet, is het belangrijk om bij een andere hoofdmaaltijd voor gezonder beleg te kiezen, zodat je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt”, vertelt Desiré.

Lees ook
Deze 5 producten kan je tijdens het ontbijt maar beter overslaan

Maar hoe moeten we dan variëren?

Maar hoe ontbijt en lunch je dan wel gevarieerd? Vaak eten we bepaalde voedingsmiddelen te weinig, zoals fruit, groenten, peulvruchten, noten en vis. Het Voedingscentrum adviseert dan ook één keer per week vis te eten, maar lang niet iedereen doet dat. Daarom zijn hoofdmaaltijden zoals het ontbijt en lunch goede momenten om dit soort voedingsmiddelen wél binnen te krijgen. Elke dag brood en zuivel is dus niets mis mee, maar varieer wel met beleg en toppings. Desiré legt uit hoe je dat doet: “Eet verschillende soorten fruit in de yoghurt en voeg eens noten of lijnzaad toe. Wissel ook af met beleg op je boterham of cracker: kies de ene keer voor hummus en dan weer voor gerookte zalm, pindakaas van 100% noten of cashewspread. Je kunt naast die boterhammen ook een salade of zelfgemaakte soep eten.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: GettyImages