Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Het vliegt me naar de keel

Het vliegt me naar de keel

Health
Het vliegt me naar de keel

Fien, 37: Hallo,ik voel me de laatste twee weken erg gespannen en dat vliegt me letterlijk naar de keel. Ik heb af en toe echt een benauwd gevoel.

Ook merk ik dat ik niet goed ademhaal (te kort), maar het lukt me niet om dit te verbeteren. Ik ga er juist heel krampachtig door doen. Hebben jullie misschien tips?

Coach Amber
Stress is heel vervelend en kan tot veel verschillende klachten leiden. Naast zorg voor je ademhaling is het daarom dus ook erg belangrijk de bron van je stress aan te pakken en de manier waarop je met stressvolle situaties omgaat. Dat de spanning je letterlijk en figuurlijk naar de keel vliegt is een duidelijk teken dat jij je grenzen ver bent overschreden!

Ontspannen is één van de belangrijkste dingen bij stress en tegelijk iets wat dan juist erg lastig is. Je ademhalingsprobleem aanpakken is een pleister op de wond als je niet ook je gedachten meeneemt en je manier van denken onder handen neemt. Het zijn namelijk vaak de gedachten en ideeën die de stress met name veroorzaken en niet zo zeer het daadwerkelijke probleem waar je gestrest over bent. Probeer objectief naar een probleem te kijken en probeer het niet als probleem maar als vraagstuk te zien.

Een methodiek die erg goed helpt bij ontstressen is wat ze tegenwoordig “Mindfullness” noemen. D.m.v. ademhalingstechnieken en je gedachten te focussen op één enkel ding, sluit je alle andere gedachten even af waardoor je weer tot rust komt, uit de spiraal van angstige gedachten en doemscenario’s stapt die vaak gepaard gaan met stressvolle gedachten. Door je op het “nu” te richten zie je de dingen ook voor wat ze zijn, niet voor wat ze kunnen zijn of worden. Er zijn echter meerdere wegen die naar Rome leiden. Probeer voor jezelf een manier te vinden die bij jou als persoon past.

Coaching
-Een goede ademhalingsoefening is om rustig te gaan zitten met twee voeten op de grond en je handen op je buik (bij een paniek aanval kan liggen dan ook goed helpen) en richt je op je ademhaling. Adem door je neus in en door je mond uit. Voer de ademhaling steeds dieper tot je buik. Adem naar je handen toe.

Als dat lukt probeer dan zo lang en diep mogelijk in te ademen, houd de adem even vast, en adem dan lang en krachtig uit. Herhaal dit net zo lang tot je weer rustig bent en vrij kan ademen. Elke gedachte die je adem omhoog zweept duw je van je af, alleen aan je ademhaling denken op dat moment. Dwing jezelf niet tot haast maar gun jezelf de tijd om rustig en vrij te mogen ademen.

Raak niet gefrustreerd als het niet meteen lukt. Frustratie en stress is vasthouden, en het gaat juist om het loslaten.
Als je merkt dat het weer gaat dan spreid je je armen zodat je je borst vrij kan openen, adem diep in en laat je borst even helemaal uitstaan. Je zal merken dat het de spanning van je afneemt en het oprekken van de spieren een verlichting met zich meebrengen.

-Probeer voor jezelf een momenten te vinden in de dag waarop je even tot rust kan komen, al is het maar voor 5 minuten. (Sommigen gaan daarvoor gewoon even op de WC zitten, even een “stilte plekje” voor zichzelf vinden).

-Creëer voor jezelf een “ik moment” in je week, een uurtje waarin je puur en alleen doet wat jou gelukkig maakt. Ga tekenen, wandelen, lezen, of even heerlijk niets doen zonder je daar schuldig over te voelen. Als dat thuis niet lukt, plan het dan in dat je het elders gaat doen (denk aan bij een vriendin, hobbyclub, etc) Wees even “egoïstisch” en denk ook eens aan jezelf. Tijd voor jezelf is ook heel belangrijk om goed te kunnen functioneren. Niemand heeft er iets aan als jij gestrest rondloopt, jij zelf nog het minst.

– Ga b.v. op Tai Chi, Meditatie, Yoga of op Mindfullness. Dit zijn goede mogelijkheden om zowel je ademhaling als je stress onder handen te nemen.

– Blijf niet te lang zelf dokteren als je merkt dat het niet helpt en zoek hulp bij arts of therapeut, ze zijn er voor jou!

Ik wens je heel veel sterkte en een vrije ontspannen ademhaling.

Shoppen is altijd een goed idee