Je bent hier: Home > Health > Hippe (zelfgemaakte) mondkapjes: ‘Niets meer dan lachwekkende interessantdoenerij’

Hippe (zelfgemaakte) mondkapjes: ‘Niets meer dan lachwekkende interessantdoenerij’

Health
Hippe (zelfgemaakte) mondkapjes: ‘Niets meer dan lachwekkende interessantdoenerij’

Hester Zitvast (42) is freelance journalist en moeder van twee pubers en een tweede-leg-kleuter. Door haar toch wel lichte social media verslaving – vooral Twitter – zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze ook in veel gevallen wel een mening over. Voor Flaironline.nl ventileert ze haar opinie en daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

Hippe mondkapjes

“Ik moet er een beetje om lachen, om de zoveelste socialmediapost van een met panterprint half bedekt gezicht; het homemade mondkapje is hot. Waar je je in mijn jeugd kapot schaamde dat je moeder weer een poging tot ‘creatief-met-naald-en-draad’ had gedaan (stukje stof van de markt, eenvoudig patroontje uit de Burda en klaar was je korte broek), worden de naaimachines nu massaal onder het stof vandaan getrokken om hippe mondkapjes te maken. Het slaat nergens op.”

Waarom zo’n run?

“Ik heb er nu diverse deskundigen over gelezen en gehoord: mondkapjes hebben weinig tot geen nut en doen in sommige gevallen nog eerder kwaad dan goed. Als jij je zelfgefabriceerde lapje namelijk eindeloos hergebruikt, talloze keren op en af zet, het niet goed aan- of afsluit of je doet het zo rommelig af dat het erin genieste snot aan je vingers komt, waar je vervolgens een deur mee open doet… ah wel, je hoeft niet hoogbegaafd te zijn om hier de logica van in te zien. Waarom dan toch zo’n run op dit nieuwe fashion item?”

Lachwekkend

“Nou, fashion dus. Ik denk dat we daar het antwoord wel hebben. Het hoort erbij, het is trendy. Het is wél een trend die we met z’n allen helemaal nooit gewild hebben, maar een beetje tering naar de nering zetten kan nooit kwaad. Dus kun je voor 95 euro een Off-White mondkapje kopen. G-Star verkoopt vijf stylish gitzwarte exemplaren voor vijftig euro. En ontwerper Bas Kosters maakt ze met piemelprint (?) – 25 euro per stuk. Het voelt voor mij vooral als lachwekkende interessantdoenerij.”

‘Het is te kolderiek, maar deze mensen menen het bloedserieus’

“Mondkapjes worden per 1 juni verplicht in het openbaar vervoer en dan begrijp ik dat je er een beetje chique bij wil lopen. Beter dat dan met zo’n goedkoop blauw/wit papieren lapje dat nog het meest weg heeft van een inlegkruisje. Liever iets dat met je outfit matcht. Maar het werkt dus niet of nauwelijks. En het is ook zo ellendig, want het beperkt de vrije ademweg. Ik heb nu twee keer in een wachtkamer verplicht even met een mondkapje op moeten zitten en na een halve minuut kreeg ik het er al Spaans benauwd van. Ik ben blij dat ik nooit met het openbaar vervoer hoef.”

Psychologisch effect

“Ik heb nu al een paar keer mensen met een mondkapje de hond zien uitlaten – geen andere personen in hun omgeving te zien. Of ze voeren een gesprek, met het kapje op hun kin. Ik zag zelfs iemand roken, met het lapje stof bungelend aan één oor. Mijn kapster wist niet wat de binnen- of buitenkant was en draaide het ding meerdere keren om om te testen. Het is te kolderiek, maar deze mensen menen het bloedserieus. Ze denken waarschijnlijk echt dat ze veilig zijn. Dat psychologische effect is natuurlijk ook fijn; ze hebben het gevoel zichzelf en/of anderen te beschermen. Maar wie hou je voor de gek?”

Lees ook
‘Nee René Froger, jullie worden in de coronacrisis niet het hardst getroffen van allemaal’

Logisch nadenken

“Ik hoef geen mondkapje, hoe hip het ook is. Als je meent ziek te zijn, moet je gewoon thuisblijven. En hou liever afstand, dan dat je met een verknipte theedoek voor je mond toch in iemands aura komt. Denk logisch na en maak geen hype van iets dat helemaal geen hype hoeft te zijn, zou mijn devies zijn. Maar terwijl ik dit schrijf, zijn er ongetwijfeld al weer duizenden mondkapjes onder naaimachines vandaan gekomen. Ik zag ze zelfs al gehaakt…”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Hester Zitvast | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee