Je bent hier: Home > Health > Last van een herfstdip? Om deze redenen voel je je deze weken zo moe

Last van een herfstdip? Om deze redenen voel je je deze weken zo moe

Health
Last van een herfstdip? Om deze redenen voel je je deze weken zo moe

De bladeren kleuren van groen naar oranje, het is eindelijk sweater weather en ook de maan laat haar mooiste kunstjes zien. Toch kan de seizoensovergang van zomer naar herfst voor een aantal van ons minder mooi zijn en leiden tot een heuse herfstdip. Vraag jij je af waarom je toch zo moe bent tijdens deze weken?

Herfstdip? Hier komt het door

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat je de afgelopen weken klaagt over vermoeidheid en dat mensen zeggen “dat het door het weer komt”. Maar hoe zit dat nou echt? Heeft het weer echt zoveel invloed op je gemoedstoestand? Jazeker, en wel om vijf redenen. Dit is waarom je een herfstdip krijgt:

1. Het zonlicht verandert

Koudere temperaturen en kortere dagen zijn inherent aan de herfst. De vermindering van zonlicht draagt dan ook significant bij aan hoe we ons voelen. Dat komt omdat verandering in het zonlicht ook veranderingen in ons lichaam veroorzaakt. Je oogballen staan in direct contact met je hersenen en het signaal van zonlicht wordt direct doorgegeven aan je hersenen. Daarom helpt zonlicht in de ochtend om wakker te worden en houdt het je gedurende de dag wakker. Het is logisch dat je je dat minder energiek voelt, ook wel bekend als een herfstdip.

2. Je eetpatroon verandert

Met koudere temperaturen krijgen we meer zin in comfort food als romige pasta’s, stoof- en stampotten. En hoe lekker deze gerechten ook mogen zijn, in tegenstelling tot de zomerse salades zitten deze gerechten vol met koolhydraten en suiker. Hierdoor kun je je slaperig voelen. Om meer energie te krijgen, kun je beter meer proteïne en groente eten.

3. Je lichaamsbeweging verandert

Eén van de dingen die de herfst zo leuk maken, is dat we niet meer hoeven te doen alsof we zo graag naar buiten willen. Binnen blijven mag, want wie gaat er nu wandelen als de kans op regen bestaat? Het is Netflix and chill all over, maar daardoor neemt de lichaamsbeweging wel af. Om een herfstdip te voorkomen of te verhelpen, is het aan te raden om vaker naar buiten te gaan. Een boswandeling in deze tijd van het jaar is niet zo verkeerd, toch?

Lees ook
Waarom deze vanaf nú te bingen romcom-serie van Netflix precies is wat je nodig hebt deze herfst

4. Je slaappatroon verandert

Veranderingen in je slaap kunnen van grote invloed zijn op de rest van je dag. Door het verschil in zonlicht slapen we anders en hier moet je zowel geestelijk als mentaal aan wennen. Zo kun je aan het eind van de middag al moe worden, omdat je hersenen het stofje melatonine (die ervoor zorgt dat jij je slaperig voelt) aanmaken. Als je je hiertegen verzet (want tja, het is nog lang geen bedtijd), wordt het moeilijker om in slaap te vallen op het door jou gekozen tijdstip.

5. Je hebt last van een winterdip

Herfst betekent minder zon, minder zon betekent minder vitamine D. Vitamine D maakt gelukkig, minder vitamine D maakt minder gelukkig. Minder energie en een neerslachtig gevoel zijn veelal de gevolgen van een tekort aan deze vitamine. Het is mogelijk dat je te maken hebt met een winterdepressie, ook wel bekend als Seizoensafhankelijke Depressie (SAD). Als je merkt dat je op geen enkele manier vooruit te branden bent, kan het verstandig zijn om een bezoekje aan je huisarts te brengen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Cosmopolitan UK | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee