Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Feit of fabel: helpt koffie écht bij afvallen of is het een gevalletje ‘te mooi om waar te zijn’?

Feit of fabel: helpt koffie écht bij afvallen of is het een gevalletje ‘te mooi om waar te zijn’?

Feit of fabel: helpt koffie écht bij afvallen of is het een gevalletje ‘te mooi om waar te zijn’?

Er gaat niets boven een grote kop koffie tijdens het wakker worden. De smaak en geur zijn immers niet alleen goddelijk, ook begin je erdoor vol energie aan je dag. Daarnaast zou het drankje volgens recent onderzoek je sportprestaties verbeteren én wordt weleens beweerd dat cafeïne zou kunnen helpen bij afvallen. Maar is dat laatste een feit of een fabel? Verschillende experts laten hun licht erop schijnen.

Afvallen door koffie?

Je hebt het vast weleens iemand horen zeggen of er iets over gelezen: de relatie tussen koffie en afvallen. Volgens Bob Arnot – een Amerikaanse arts én schrijver van het boek The Coffee Lover’s Diet – zou je meer vet verbranden dan normaal wanneer je minstens drie bakkies pleur drinkt. Dit zou allemaal te danken zijn aan de dosis cafeïne, die je metabolisme sneller laat werken. Hierdoor zou gewichtsverlies gestimuleerd worden.

Vervangen

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn en helaas, dat is het misschien ook wel een beetje. Een kennisspecialist Voeding en Gezondheid van het Voedingscentrum stelt dat het “onvoldoende wetenschappelijk bewezen” is. “Vanuit Europese wetgeving mag op koffie dus ook niet de claim geplakt worden dat het voordelig is voor vetverbranding”, legt Iris Groenenberg uit aan NU.nl. Zij zegt dan ook dat koffie níet helpt bij afvallen. “Misschien val je wel af als je normaal veel frisdrank drinkt dat veel calorieën bevat vervangt door een kopje koffie zonder calorieën.”

Meer energie = meer bewegen

Krijg je daarnaast meer energie van koffie? Dan is de kans groot dat je daardoor meer gaat bewegen. Op die manier kan het drankje wellicht ook een steentje bijdragen aan gewichtsverlies. “Maar dat verschilt per persoon, iedereen reageert anders op cafeïne”, voegt Groenenberg eraan toe. “Dat heeft met gewenning te maken, maar ook met of je er gevoelig voor bent of niet.”

Indirecte relatie

Evelien Lems van Pure Living denkt er hetzelfde over als Iris Groenenberg. Ook zij denkt dat er vooral een indirecte relatie bestaat tussen koffie en afvallen en adviseert om een halfuur voor het sporten een kopje te nemen. Nóg een goed moment voor een bakkie is volgens de orthomoleculair gezondheidscoach ongeveer een uur na de het middageten, als bestrijding tegen de after-lunchdip. “Koffie geeft je een mentale en fysieke boost energie en zou je spijsvertering sneller laten werken”, verklaart Lems. “Het draait om strategisch koffie drinken.”

Lees ook
Gevalletje win-winsituatie: volgens onderzoek verbetert koffie je sportprestaties

Schijf van Vijf

Of er nou een verband bestaat tussen koffie drinken en afvallen of niet: het is natuurlijk niet de bedoeling om je volledig ermee vol te gieten. Want te veel van iets is nooit goed. Het advies van Het Voedingscentrum klinkt dan ook om maximaal vier kopjes koffie te drinken per dag, als volwassene. “Koffie zonder suiker past gewoon in de Schijf van Vijf. Kies bij voorkeur voor gefilterde koffie, zoals ouderwetse filterkoffie maar koffiepads kunnen ook”, aldus Groenenberh. “Een deel van de cafestol blijft achter in het papieren filter, dat is een stofje dat het LDL-cholesterol in het bloed verhoogt. En met een verhoogd cholesterol loop je meer risico op hart- en vaatziekten.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash