Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Slechte slaper? Dít is volgens deskundigen van Harvard University de fout die je maakt

Slechte slaper? Dít is volgens deskundigen van Harvard University de fout die je maakt

Slechte slaper? Dít is volgens deskundigen van Harvard University de fout die je maakt

Lig je vaak uren wakker? Don’t worry, je bent niet de enige. Er zijn op internet honderden tips te vinden voor als je een slechte slaper bent, alleen zie je hierdoor soms door de bomen het bos niet meer. Daarom heeft slaapexpert Rebecca Robbins, die ook docent bij Harvard Medical School is, dé gouden tip om dit probleem op te lossen.

Veelgemaakte fout

Volgens Rebecca maken slechte slapers iedere keer weer opnieuw een veelgemaakte fout. Zij zegt dat als we daar eindelijk eens mee stoppen, dat die vervelende slaapproblemen ook verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Blijven liggen

Maar over welke fout hebben we het dan? De fout om te blijven liggen in bed als je niet kunt slapen. “Een van de veelgemaakte fouten die velen van ons maken, is dat we wanneer we niet in slaap kunnen komen, we in bed blijven liggen draaien en woelen”, legt Rebecca uit. “We hopen vaak dat als we gewoon in bed blijven liggen, we uiteindelijk vanzelf in slaap zullen vallen.”

Slapeloosheid

Maar dat is dus niet het geval, zo stelt de slaapdeskundige. “We zijn hiermee onze hersenen klassiek aan het conditioneren. We leren hiermee namelijk aan dat slapeloosheid in bed plaatsvindt. Het is niet de plek waar we in slaap vallen, leren we onze hersenen aan, maar de plek waar we urenlang wakker liggen.”

Lees ook:
Mooie dromen: is het wél of niet beter om met je raam open te slapen?

Slaapritme

We moeten natuurlijk wel reëel blijven en niet meteen uit bed stappen als we niet binnen twee minuten in slaap vallen. Dit gebeurt namelijk maar zelden. Meestal voel je zelf al wel aan of je goed gaat slapen of dat het weer een ‘plafonddienst’ wordt. “Een goed uitgerust persoon heeft ongeveer vijftien minuten nodig om in slaap te vallen”, aldus Rebecca. “Zelfs met een gezond slaapritme duurt het dus even voordat we in dromenland zijn. Heb je echt slaapproblemen? Dan voel je zelf vaak al heel goed aan wanneer het een onrustige nacht wordt. Wanneer je dit aanvoelt komen, is het ‘t juiste moment om even de benen te strekken en het op een later tijdstip opnieuw te proberen.”

Opnieuw proberen

Oké, en dan stappen we ’s avonds uit bed. En dan? Wat is dan de bedoeling? Volgens Rebecca moeten we dan even onze “hersenen resetten door iets onzinnigs te gaan doen”. Vouw de was op, lees een boek, maak de keuken schoon. Zodra je voelt dat de moeheid toeneemt, duik je weer je bed in en probeer je het opnieuw. Er is alleen één ding dat je zeker niet moet doen: naar schermen kijken. Het licht dat van de schermen afkomt, kan je zo nog een hele nacht wakker houden. Leg die mobiel dus maar weer snel terug op je nachtkastje.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: Getty Images