Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Bewaak je hartgezondheid: 3 tips voor vrouwen van een cardioloog

Bewaak je hartgezondheid: 3 tips voor vrouwen van een cardioloog

Bewaak je hartgezondheid: 3 tips voor vrouwen van een cardioloog

Je hart is niet iets waar je altijd aan denkt. Ze pompt en doet haar ding. Ergens is dat maar goed ook, want steeds met je hartgezondheid bezig zijn geeft je waarschijnlijk alleen maar hartkloppingen. Toch kan het geen kwaad je wat bewuster te zijn van je hart omdat we vaak pas in actie komen wanneer het misgaat. 

Vrouwen met een hartaandoening

Een hartaandoening wordt vaak nog geassocieerd met mannen op leeftijd die een buikje hebben. Toch zijn er ontzettend veel vrouwen die een hartaandoening hebben en zich daar al dan niet van bewust zijn. Om het even in perspectief te plaatsen: de kans dat je als vrouw sterft aan een hartaandoening is drie keer groter dan dat je overlijdt aan borstkanker. Het kan dus geen kwaad om je hartgezondheid, hoe jong of oud je ook bent, serieus te nemen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Dr Nikki Stamp FRACS (@drnikkistamp)

Het goede nieuws is dat er best wat eenvoudige aanpassingen zijn om je hart zo gezond mogelijk te houden. Dat staat natuurlijk los van aangeboren hartaandoeningen waar je niks aan kunt doen, behalve jezelf laten controleren door een arts en regelmatige check-ups.

Probeer de volgende dingen te voorkomen als je hart je lief is.

1. Te weinig slapen

Het is een dooddoener, maar te weinig slaap geeft je niet alleen de volgende dag een rothumeur. Slaap heeft een enorme impact op je hartgezondheid. Een slechte nachtrust werkt als een sneeuwbaleffect: daardoor presteer je ook qua beweging minder goed en maak je overdag qua voeding minder verstandige keuzes. Een slaaptekort kan uiteindelijk leiden tot een verhoogde bloeddruk, een hoog cholesterol, obesitas, diabetes en hartinfarcten. Zie je nachtrust dus nooit als een luxe, maar als een prioriteit.

2. Slechte leefgewoontes

Niet echt een shocker natuurlijk, maar een ongezonde levensstijl heeft hoe dan ook invloed op je hartgezondheid. Drinken, te weinig bewegen en ongezonde voeding kunnen leiden tot allerhande hartproblemen. Slechte eetgewoontes kunnen zijn dat je teveel eet, maar ook bepaald eten teveel eet of juist bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Ook een overschot aan onverzadigd vet en bewerkt eten is niet goed voor het hart.

Bankhangen is misschien goed voor je ontspanning, maar word geen aardappelzak. Je hoeft niet meteen aan de crossfit of iedere dag te bootcampen: wandelen is goed genoeg.

3. Controles vermijden

Wanneer heb je voor het laatst je hart laten checken? Precies, laat dat even op je inwerken. Het klinkt spannend, maar je hart laten controle hoeft op zich niks ingewikkelds te zijn. Weten hoe het ervoor staat met je bloeddruk, je cholesterol en je bloedsuiker is al enorm waardevol en kan gewoon bij de huisarts. Die kan je zo – wellicht in combinatie met je familiegeschiedenis – een idee geven of je een verhoogd risico loopt op een hartaandoening en je bij twijfel doorsturen naar een cardioloog.

Hartritmestoornis

Een hartritmestoornis bijvoorbeeld is een aandoening die enorm vaak voorkomt, maar lang niet altijd wordt gevonden. In Australië werden in 2018 alleen al 72.000 mensen opgenomen met een hartritmestoornis. Da’s – ook voor zo’n groot land – nogal wat.

Als je het niet zo ziet zitten om naar de huisarts te gaan, zijn er ook smartwatches die je hartslag en -ritme bijhouden. Als die een probleem detecteert, kun je de gegevens laten uitlezen door een arts. Laat je overigens niet compleet leiden door zo’n tracker. Als die zegt dat er niks aan ’t handje is, maar je je toch niet goed voelt, is het belangrijk om altijd medische hulp in te schakelen.

De truc is om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Eet gezond, beweeg, drink niet (teveel) en stop met roken. En spread the word. Praat met je vriendinnen over hun hartgezondheid, want er is anno 2021 nog veel te weinig bekend over hartaandoeningen onder vrouwen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Mama Mia | Beeld: Getty