Je bent hier: Home > Health > Hardloopfouten om te voorkomen

Hardloopfouten om te voorkomen

Health
Hardloopfouten om te voorkomen

Loop jij hard om een paar kilo af te vallen? You go, girl! Wel zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden om teleurstelling te voorkomen.

Hardloopfouten

Drie belangrijke punten waar je op moet letten…

Calorieën tellen

Met hardlopen verbrand je een heleboel calorieën, gemiddeld zo’n 50 per kilometer. Maar vaak denken we dat het er nog veel meer zijn, waardoor je van jezelf extra mag snacken. Probeer dit te voorkomen door voortaan het aantal verbrande calorieën goed bij te houden met behulp van een app, bijvoorbeeld.

Te weinig eten

Zo’n 30 procent van je dagelijkse calorieën moet uit vet bestaan om je lichaam van voldoende brandstoffen te voorzien. Deze gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in avocado’s, olijfolie en noten. Je lichaam heeft daarbij ook vet nodig om vitamines op te nemen. Zorg dus dat je voldoende eet als hardloper. Alleen een cracker, wat rauwkost of een visje is vaak niet genoeg.

Hardlopen op een lege maag

Hardlopen en daarna pas ontbijten, zodat je lichaam direct vet verbrandt. Helaas klopt dit niet. Je lichaam draait eerst op koolhydraten die in je spieren zijn opgeslagen en begint – als deze opraken – dan pas met het verbranden van vet. Tegen de tijd dat dat gebeurt, is je energie gedaald en moet je gas terugnemen, waardoor weer minder calorieën verbrandt. Kortom, eet een uur van tevoren een banaan met een beetje pindakaas en drink een glas water. Een wereld van verschil!

 

Lees ook:
– Afvallen door skeeleren
– 4 redenen om vaker te zwemmen
– Calorieën verbranden in de zomer was nog nooit zo leuk!

Shoppen is altijd een goed idee