Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Hap slik zeg: ‘Ik at voorheen gewoon te weinig, waardoor ik juist cravings kreeg’

Hap slik zeg: ‘Ik at voorheen gewoon te weinig, waardoor ik juist cravings kreeg’

Hap slik zeg: ‘Ik at voorheen gewoon te weinig, waardoor ik juist cravings kreeg’

Kijk jij ook altijd stiekem bij anderen in het boodschappenkarretje? En vind je het ontzettend interessant wat mensen in de koelkast hebben staan? In Flair’s ‘Hap Slik Zeg’ neem je een kijkje in de keuken – en het winkelmandje – van een lezeres. Ditmaal is het de beurt aan Robina (29). 

Naam: Robina (29)
Beroep: tandartsassistent
Geeft uit aan boodschappen: € 360 per maand
Geeft uit aan uit eten gaan/bestellen: € 40 per maand

Deze week op het menu

  • Maandag: Tartaar met snijbonen en basmatirijst
  • Dinsdag: Vegetarische gehaktbal met broccoli en zoete aardappel
  • Woensdag: Kip met bloemkool en basmatirijst
  • Donderdag: Gegrilde vegastukjes, wortels en zoete aardappel
  • Vrijdag: Pizza shoarma
  • Zaterdag: Sotosoep met vegakip, taugé, ui, citroengras, ei en noedels
  • Zondag: Zalm met asperges en zoete aardappel

Hap slik zeg

“Voorheen deed ik eigenlijk maar wat als het op voeding aankwam. Ik ontbeet met yoghurt en van die cruesli met stukjes chocolade en at tijdens de lunch gerust twee witte boterhammen met Speculoos. Als ik na het trainen een banaan at, dacht ik dat ik goed bezig was. En ik bleef me maar afvragen waarom ik niet vooruit te branden was. Inmiddels weet ik dat ik aan al deze producten zo goed als niets heb. Die bewustwording kwam rond mijn twintigste, toen ik begon te merken dat ik niet meer alles kon eten zonder aan te komen. Ik werd op dat moment ook lid van een sportschool. Dat hielp, omdat ik in aanraking kwam met mensen die er veel meer verstand van hadden dan ik. Ik schiet bijna in de lach als ik eraan terugdenk dat ik tot dan toe niet eens wist wat eiwitten waren. Eigenlijk is het gek dat we op school niet leren hoe een gezonde levensstijl eruitziet. Is dat niet het belangrijkste wat er is?”

Uitdaging

“De een heeft meer last van de lockdown dan de ander. Zelf heb ik relatief weinig te klagen, want ik heb nog werk en zowel ikzelf als de mensen om me heen zijn gezond. Toch merk ik dat ook ik er heel sombere dagen tussen heb zitten. Wat mij helpt, is steeds weer nieuwe doelen voor mezelf te bedenken. Zo heb ik iets om naartoe te leven, iets waar ik me in m’n vrije tijd mee kan bezighouden. Mijn nieuwste uitdaging is om binnen anderhalve maand vijf kilometer binnen 25 minuten te rennen en daarbij zo clean mogelijk te eten. Geen alcohol, geen snoep, geen koek, geen chips en één cheatmaaltijd per week, is het streven. Het is er nu een perfect moment voor, omdat er toch weinig sociale gelegenheden in de agenda staan.”

Lees ook
Hap slik zeg: ‘Ik kan iedereen aanraden om op deze manier te experimenteren in de keuken’

Niet meer snaaien

“Onlangs heb ik een coach in de arm genomen die me helpt om mijn eet- en trainingsschema te optimaliseren. Sinds ik drie weken geleden ben gestopt met suiker eten, merk ik fysiek en mentaal een aanzienlijk verschil. Ik ben minder sloom en lui en heb meer energie. Dat kwam de eerste week al duidelijk naar voren tijdens het hardlopen. Nog eens twee weken later heb ik mijn doel bijna bereikt: ik zit op 25,32 minuten. Met het extra gezonde eten heb ik, ook tot mijn eigen grote verbazing, geen moeite. Ik realiseer me dat ik hiervoor steeds te weinig at, waardoor ik eens in de zoveel tijd cravings kreeg. Mijn behoefte om ’s avonds op de bank te snaaien is ook verdwenen. Ik plan mijn cheatmaaltijden op vrijdag, maar eigenlijk heb ik ze niet eens nodig. En die pizza van afgelopen keer? Die heb ik helemaal zelfgemaakt, met alleen maar verse ingrediënten.”

Deze Hap Slik Zeg komt uit Flair 11. Deze editie ligt nu in de winkels. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen kan hier

Tekst: Milou Windhorst | Beeld: Pexels