Je bent hier: Home > Health > Hardlopen en voeding

Hardlopen en voeding

Health
Hardlopen en voeding

Het is belangrijk om te weten wat de juiste keuzes zijn in voeding, zeker als je veel sport. We hebben alle tips & tricks voor je verzameld, zodat jij tijdens het hardlopen het optimale uit je lichaam kunt halen.

Voor de training

Als je aan het hardlopen bent, heeft je lichaam veel energie nodig. Het is dus belangrijk dat de laatste maaltijd vóór je hardlooptraining vooral uit koolhydraten bestaat. Eet zo’n drie uur van tevoren en liever geen vet of vlees, anders heb je kans op maag- en darmklachten of kun je vervelende steken in je zij krijgen. Heb je vlak voor je training toch honger? Eet dan een banaan of een plak ontbijtkoek als tussendoortje. En heel belangrijk: drink voldoende. Je hebt vijf keer zo veel vocht nodig als je verliest tijdens het hardlopen.

Tijdens de training

Een vuistregel voor het aantal kilocalorieën dat je tijdens het hardlopen verbrandt, is als volgt: vermenigvuldig je gewicht met het aantal kilometers dat je loopt. Je verbrandt overigens ook na het hardlopen nog calorieën, tot wel 24 uur na afloop. Afhankelijk van hoe hard en hoe lang je gesport hebt, heeft je lichaam een ‘dominant’ stofwisselingssysteem. Je lichaam verbrandt nooit alleen maar koolhydraten of alleen maar vetten, maar altijd een mix van beide. Bij geringe lichamelijke inspanning zal de vetverbranding dominant zijn en bij een grote lichamelijke activiteit is juist de koolhydraatverbranding dominant.

Na de training

Na de training kun je het beste binnen twee uur een grote maaltijd met langzame koolhydraten nuttigen. Bijvoorbeeld een pasta-maaltijd, een maaltijd met aardappelen of rijst en brood. Het is ook belangrijk dat er voldoende eiwitten in je maaltijd zitten om beschadigde spieren te herstellen. Goede bronnen daarvoor zijn vlees en zuivel. En waarom binnen twee uur? Omdat tot ongeveer twee uur na het hardlopen je lichaam het best in staat is om alle energievoorraden weer snel aan te vullen. Dat is belangrijk om de volgende dag weer scherp aan de training te kunnen beginnen. En – heel belangrijk! – drink voldoende om je vochtbalans weer op peil te krijgen.

Fabel

Wist je dat het een fabel is dat je dik wordt van eten dat je ’s avonds na acht uur nuttigt? Het is niet waar dat voedsel in vetweefsel wordt omgezet als gevolg van het niet-verbranden tijdens de nachtrust. Het tijdstip van eten heeft geen invloed op je lichaamsgewicht, dat wordt alleen bepaald door de hoeveelheid calorieën die je tot je neemt.

Bronnen: Mens en gezondheid , Runnersweb

Shoppen is altijd een goed idee