Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Lijd je ook aan het ‘grot-syndroom’? Zo ga je er goed mee om

Lijd je ook aan het ‘grot-syndroom’? Zo ga je er goed mee om

Lijd je ook aan het ‘grot-syndroom’? Zo ga je er goed mee om

Dat de wereld weer opengaat, hoeft niet automatisch te betekenen dat je daar ook klaar voor bent. Waar sommigen al maanden staan te springen om festivals en vakantie, is er ook een groep mensen die – zelfs volledig gevaccineerd – het liefst uit veiligheidsoverwegingen thuisblijft. Dat is het ‘grot-syndroom’. 

Grot-syndroom

Het grot-syndroom houdt dus in dat je het liefst thuis, in je eigen grot blijft. Je voelt je nog helemaal niet relaxt bij het idee om weer op te gaan in een grote mensenmassa of mensen een knuffel te geven. Daar kun je verschillende redenen voor hebben. Misschien ben je bang om ziek te worden of zie je na maanden grotendeels alleen of met het gezin doorbrengen er tegentop weer sociaal te moeten doen.

Traumatisch

Dat is ook niet zo raar. Voor veel mensen is het afgelopen anderhalf jaar traumatisch geweest. Volgens de universiteit van British Columbia ontwikkelt 10% mensen een posttraumatische stressstoornis als gevolg van de pandemie en alle bijbehorende stress. Daarnaast is er een groot deel dat te kampen krijgt met een angststoornis. Als dit bekend klinkt, ben je dus zeker niet alleen.

Lees ook
Voor alle piekeraars: déze tips helpen je snel van die onnodige angsten af

Het grot-syndroom hoeft je niet voor altijd tegen te houden. Als je gespannen bent over het terugkeren naar het normale leven zijn er drie codewoorden waar je je aan vast kunt houden: bewustzijn, houding en visie. Dit is hoe het werkt:

1. Wees bewust over hoe je je voelt

In plaats van je alleen maar gestrest te voelen als je je huis alias grot moet verlaten, is het goed om vast te stellen waar die angst vandaan komt. Maak het zo specifiek mogelijk. Heb je sociale angsten en ben je gehecht geraakt aan je solitaire leven? Of ben je bang om Covid op te lopen? Als je precies weet hoe het zit, kun je het probleem aanpakken.

2. Probeer een positieve houding tegenover wat je nerveus maakt

Overtuig jezelf ervan dat er ook leuke, mooie dingen kunnen gebeuren wanneer je je huis verlaat. Richt je niet op alle angsten, maar op de positieve uitkomsten.

3. Visualiseer wat je kunt doen als je over je angst heen bent

Ook als je een introvert bent die het heerlijk toeven vindt in haar eigen bubbel, moet er wel íets zijn wat je mist aan het leven van voor de pandemie. Misschien is dat je yogaklasje op zaterdagochtend of samen met je collega ergens een koffie halen. Herinner jezelf aan alle leuke dingen die je deed vóór maart 2020 en stel je voor hoe je dat weer doet. Dan krijg je er best zin in, toch?

Probeer stap voor stap je bubbel te verlaten. Je hoeft niet meteen naar een massaal festival: een uurtje al dan niet alleen op het terras om de hoek zitten is ook een optie. Wees niet te streng voor jezelf. Je kunt immers niet in één weekend van 0 naar 100 gaan. You do you.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Pure wow | Beeld: Getty

Shoppen is altijd een goed idee