Je bent hier: Home > Health > Girlpower: 5 redenen waarom je vandaag nog met krachttraining moet beginnen!

Girlpower: 5 redenen waarom je vandaag nog met krachttraining moet beginnen!

Health
Girlpower: 5 redenen waarom je vandaag nog met krachttraining moet beginnen!

Het schoonheidsideaal begint langzaam maar zeker te veranderen van super skinny naar fit en sterk. De #fitgirls schieten dan ook als paddestoelen uit de grond, en het aantal meiden in de sportschool lijkt wel verdubbeld te zijn. En de nieuwste lijfspreuk van de vrouw anno 2016? “Strong is the new skinny!”

Geluksgevoel
Deze sporttrend is er een om aan te moedigen, want sporten is – mits gecombineerd met de juiste voeding natuurlijk – goed voor lichaam én geest. We weten al langer dat je lichaam door sporten het stofje endorfine aanmaakt, waardoor je dat heerlijke geluksgevoel ervaart na je workout. Maar door je even flink in het zweet te werken, maak je ook je hoofd leeg. Oftewel: buh bye stress!

Sterk en krachtig
Je hoeft niet bang te zijn om gelijk in de Hulk te veranderen wanneer je met krachttraining begint. Dit krijg je als vrouw zijnde écht niet zo snel voor elkaar, want dan moet je wel ontzettend lang trainen en gelijk aan de shakes en andere spierkwekers slaan. Maar krachttraining geeft je wél een sterk en krachtig lijf, en is nog leuk om te doen ook. Nog steeds niet overtuigd? Hieronder vijf redenen om binnenkort in de gewichten te gaan hangen!

View this post on Instagram

STRONG💪🏻 If you have followed us for a while you would know that we love lifting weights – heavy weights in particular🏋🏻We may be small, but we are strong💪🏻We love being strong (a lot stronger than we may look)🙋🏻🙋🏼 Its a great feeling knowing that every time we step onto the weights floor, we are about to get stronger, improve the look and feel of our bodies and strengthen our mind, all of this pushes us everyday to get in the gym and train hard👊🏻 What pushes you? Show us and @adidaswomen @adidasau by tagging #heretocreate on your posts🙌🏻 #basebodybabeslove #weights #gym #trainhard #strength #adidas #basebodybabes #happy #healthy #fit #strong #body #personaltrainers

A post shared by BASE BODY BABES (@basebodybabes) on

Je krijgt meer zelfvertrouwen
Door te bewegen ben je meer bezig met je lichaam en minder met je hoofd. Na elke sportsessie met gewichten, zul je merken je krachtiger te voelen. Niet alleen fysiek – want ja, je zult ineens spieren zien waarvan je niet eens wist dat je ze had – maar ook mentaal. Het voelt nou eenmaal heel goed om te sporten en je in het zweet te werken. Daarnaast is het gevecht met de gewichten aangaan iedere keer een uitdaging die je tegelijkertijd ook met jezelf aangaat. Wanneer je krachtiger wordt en bepaalde oefeningen ineens gemakkelijk lijken te gaan, zul je meer zelfvertrouwen en zelfrespect krijgen. En da’s een fijn gevoel!

Je krijgt een betere lichaamshouding
Door je rug, benen en billen te trainen, krijg je niet alleen een strakker lijfje. Want door die spiergroepen flink aan te pakken in de sportschool, werk je ook aan je lichaamshouding! Je lijkt hierdoor ook langer en straalt meer zelfvertrouwen uit. Sterkere rugspieren beschermen je ruggengraat en voorkomen én genezen rugklachten. Yes!

Je verbrandt meer!
Dit noem je ook wel ‘naverbranding’. Klinkt vreemd, maar zodra je weet wat het is, gaat deze term je nieuwe vriend worden. Onderzoek toont namelijk aan dat je als vrouw in de 24 uur na je krachttraining zo’n 100 calorieën extra verbrandt als je je spieren goed hebt getraind. Oftewel: na je sportsessie is je lijf nog keihard aan het werk – ook als je met een spannende serie op de bank bent geploft. Sounds good, right?

Het maakt je botten sterker
Onderzoek wijst uit dat het trainen met gewichten zorgt voor een hogere dichtheid van botweefsel. Anders dan bij andere sporten als zwemmen en fietsen heb je bij krachttraining veel werking van zwaartekracht op je gehele lichaam wat dit goede effect teweeg brengt. Dus hier heb je nóg een reden om de sportschool in te duiken en toch die drumbells te pakken.

Het is afwisselend
Iedere keer een uur ploeteren op een crosstrainer is een prima manier om te zweten, maar laten we wel wezen: ’t is ook ontzettend saai. Krachttraining daarentegen is veel afwisselender en daarom ook leuker om te doen! De tijd gaat veel sneller, je loopt van apparaat naar apparaat en daagt jezelf ondertussen nog uit ook. Een lekker muziekje in je oren, en je bent unstoppable. Wedden dat je na een keer trainen met gewichten niet anders meer wilt? Go get ‘em, tiger!

Lees ook:

 

Shoppen is altijd een goed idee