Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Brein voer volgens experts: dít is de gezondste snack voor je hersenen

Brein voer volgens experts: dít is de gezondste snack voor je hersenen

Brein voer volgens experts: dít is de gezondste snack voor je hersenen

Dat gezond eten en een gezonde levensstijl belangrijk is om op een vitale manier oud te worden, dát is ons niet onbekend. Maar voor een gezond stel hersenen is er een snack die zeer goed is: een klein handje walnoten per dag eten zou volgens experts ontzettend veel gezondheidsvoordelen hebben.

Gezondheidsvoordelen walnoten

Noten zitten boordevol goede vetten. Maar volgens neurologen Dean Sherzai en Ayesha Sherzai zijn walnoten al helemaal gezond voor je. De reden? Er zitten echt heel veel essentiële voedingsstoffen in, namelijk: vezels, eiwitten, magnesium, kalium, koper, zink, vitamine B6, vitamine E, polyfenolen, plantensterolen, arginine en melatonine.

Meervoudig onverzadigde vetten

Maar voornamelijk de grote hoeveelheid omega-3-vetten die erin zitten, maken dat de neurologen benadrukken dat deze noten de ideale snack voor gezonde zijn. “Ze zijn zo’n geweldige bron van meervoudig onverzadigde vetten, die ongelooflijk belangrijk zijn voor de integriteit van de miljoenen en miljoenen vertakkingen van kleine slagaders die zuurstof en voeding leveren aan verschillende delen van onze hersenen”, aldus Ayesha Sherzai aan Mind Body Green.

Lees ook:

Recept: gezond én lekker bananenbrood met kokos en walnoten

Dementie

Het blijkt zelfs zo te zijn dat dagelijks een klein handje walnoten eten kan helpen om de kans op dementie te verkleinen. “Er zijn enkele onderzoeken die hebben aangetoond dat mensen die regelmatig walnoten consumeren een betere hersengezondheid hebben in termen van een lager risico op dementie”, verklaart Dean Sherzai.

De ideale snack

Het is in vele opzichten dan ook de ideale snack. Je kunt ze zo uit het vuistje eten, maar ook door een smoothie gooien om het een wat voedzamere maaltijd te maken. Let wel op: noten bevatten relatief veel calorieën. Een klein handje ongezouten walnoten van 125 gram bevat namelijk al 176 kilocalorieën. Dus als je een beetje op de lijn wilt letten is het goed om het echt bij een klein handje per dag te houden.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty