Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Volgens neurologen is dit dé gezonde snack voor je hersenen

Volgens neurologen is dit dé gezonde snack voor je hersenen

Volgens neurologen is dit dé gezonde snack voor je hersenen

We houden er allemaal van om te snacken. De ene keer gezonder dan de andere (hallo, liefde voor chips en chocolade). En hoewel we begrijpen dat je soms écht een keer iets ongezonds nodig hebt als brandstof voor je hersenen, is de keuze voor een gezondere snack natuurlijk altijd beter. Neurologen hebben een onderzoekje gedaan naar welke gezonde snack nu het best is voor je hersenen.

Gezonde snack voor je hersenen

Volgens neurologen Dean en Ayesha Sherzai is het eten van een handje walnoten de winnaar. Een paar van deze noten zouden je namelijk een enorme boost kunnen geven én hebben ze allerlei geweldige voordelen voor je hersenen.

Vitamines en vezels

Het blijkt dat walnoten rijk zijn aan vitamines en vezels. Eiwitten, koper, kalium, magnesium, omega-3-vetten, vitamine B6 en E, noem het maar op. Al deze ingrediënten zorgen er samen voor dat ze hartstikke gezond zijn voor je hersenen. Omega-3-vetten zijn bijvoorbeeld de perfecte ingrediënten voor het tegengaan van stress. Daarbij zorgen de omega-3-vetzuren ook nog eens voor een positief gevoel en een emotionele balans. Kom maar op met die vetten.

Omega-3-vetten

We hadden het net al even over een aantal voordelen van omega-3-vetten die in de walnoten zitten. Maar het houdt maar niet op. Het is ook gebleken dat die vetten een positief effect zouden hebben op migraine en het verminderen van klachten ervan. Daarnaast zouden mensen die vaker walnoten eten, minder kans hebben op het krijgen van dementie. Walnoten kunnen namelijk de eiwitten die in verband met dementie worden gebracht afbreken, volgens neuroloog Dean Sherzai.

Lees ook
Ongesteld en hangry? Probeer eens déze gezonde snacks tijdens ‘that time of the month’

Meer onderzoek

De resultaten van dit onderzoek zijn natuurlijk niet genoeg om te bepalen of walnoten echt het verschil kunnen maken. Daar zijn namelijk meer onderzoeken voor nodig. Maar dat betekent niet dat je niet af en toe eens voor walnoten kunt kiezen in plaats van een bakje (of de hele zak) chips. De ingrediënten van walnoten zijn sowieso al gezond, dus wat ons betreft is dat een win-win.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Bron: Libelle | Beeld: Getty