Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Wil je van je coronakilo’s af? Dít is volgens deskundigen het beste en gezondste dieet

Wil je van je coronakilo’s af? Dít is volgens deskundigen het beste en gezondste dieet

Wil je van je coronakilo’s af? Dít is volgens deskundigen het beste en gezondste dieet

De sportscholen zijn al een tijdje dicht, we zitten veel binnen en stellen onszelf nog enigszins tevreden met troostvoer. Voor velen onder ons heeft de crisis van het afgelopen jaar voor heel wat extra coronakilo’s gezorgd. Wil je daar korte metten mee maken, maar wél op een gezonde manier? Dan is dit dieet misschien iets voor jou.

Beste en gezondste dieet

Dat een crashdieet weinig zin heeft, is geen verrassing. Je verliest misschien in een rap tempo de nodige kilo’s, maar zodra je weer ‘normaal’ gaat eten, komen ze dubbel zo hard terug. Enne, dat wil je natuurlijk niet. Wil je blijvend afvallen, op een verantwoorde manier? Kies dan voor het mediterrane dieet, dat voor alweer de derde keer verkozen is tot het gezondste voedingspatroon.

Mediterrane dieet

In het Best Diet Report 2020 van U.S. News & World Report staat het mediterrane dieet bovenaan als beste en gezondste van het lijstje. En daar kan ook ‘het makkelijkste’ aan toegevoegd worden, want je mag verrassend veel tot je nemen. Denk aan veel groenten, fruit, vis, gevogelte en volle granen, maar ook noten, (magere) zuivelproducten en peulvruchten. Eigenlijk eet je zoals ze in landen doen die aan de Middellandse Zee grenzen; vandaar ook de naam. Dat betekent dus ook dat je alcohol níet hoeft te bannen (wel met mate, uiteraard) en je gerechten lekker op smaak mag brengen met olijfolie. Niet verkeerd, toch? Het mediterrane dieet zou zelfs voor een verminderd risico op hart- en vaatziekten en beroertes zorgen, zo stelt het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook
Ook áltijd nog ruimte voor een toetje? Da’s helemaal niet gek en komt volgens de wetenschap híerdoor

Hier moet je op letten

Toch is het niet de bedoeling dat je de hele dag tapas gaat eten. Zo is het belangrijk dat je kiest voor magere eiwitten, zoals vis, eieren en mager vlees (gevogelte bijvoorbeeld). Ga producten die veel suiker en/of vet bevatten zo veel mogelijk uit de weg, en sla koolhydraten juist níet af. Volgens het mediterrane dieet is het juist belangrijk om zetmeelrijke koolhydraten binnen te krijgen, zoals aardappelen, pasta, brood en rijst. Daarbij is het wél goed om de volkoren varianten uit het supermarktschap te pakken. Wat betreft groente en fruit: houd aan dat je per dag minstens vijf (!) porties tot je neemt. Tot slot is het van belang om voldoende melk en andere (magere) zuivelproducten binnen te krijgen. De moeite waard om het gezonde dieet een kans te geven, toch?

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: LINDA.nl | Beeld: Getty Images