Je bent hier: Home > Health > Gebruik je ademhaling als tool om te ontspannen

Gebruik je ademhaling als tool om te ontspannen

Health
Gebruik je ademhaling als tool om te ontspannen

Het enige wat je moet doen voor deze oefening is… ademen! Het klinkt makkelijker dan het is, want nadenken over hoe je ademt, is als nadenken over hoe je tong in je mond ligt: het geeft je een beetje een ongemakkelijk gevoel. Met een beetje oefening en deze tips kom jij helemaal tot rust door bewuster te ademen.

Bewust ademhalen: back to the basics


Waar je ook bent, wat je ook doet: je ademhaling brengt je tot rust in no time. Ben je gestrest of onrustig? Ga terug naar de basis en focus je even op je ademhaling. Blijf dat doen tot je gekalmeerd bent.

Bewust ademen brengt je terug naar het hier en nu. Als je aan het piekeren bent of je kunt bepaalde gedachten niet loslaten: adem in, en uit. Wanneer je even niet meer helder kunt nadenken of een boost van creativiteit kunt gebruiken, helpt een stoot zuurstof. En wat moet je daarvoor doen? Gewoon ademen!

Probeer het zelf
Recht je rug en concentreer je op je ademhaling.
Ontspan je hele lichaam. Herhaal de volgende twee stappen tot je helemaal tot rust bent gekomen. Probeer je te concentreren op het geluid van je ademhaling.
Adem diep in door je neus. Bij het inademen komt je buik naar voren.
Adem uit door de neus.

Waarom is het belangrijk?
Denk je dat bewust ademen allemaal gezwets is? Weet dan dat beschadigde cellen in je lichaam makkelijker genezen door zuurstof. Wanneer je bewust diep in- en uitademt krijgen al je cellen meer zuurstof, waardoor je lichaam een oppepper krijgt. Zuurstof reinigt namelijk het bloed en geeft het lichaam energie. Toch eens proberen, niet?

Wanneer je op dagelijkse basis bewust met je ademhaling omgaat, zal het zelfs langdurige positieve effecten hebben op je lichaam en geest. Haal je ademhaling dus even van de automatische piloot en adem in. En uit.

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee